Rekordår for SOS-barnebyer

Nytt rekordår for SOS-barnebyer

2008 ble nok et rekordår for SOS-barnebyer. Organisasjonens samlede inntekter var på 377 millioner kroner mot 365 millioner i 2007. Til tross for finanskrisen har inntektsøkningen fortsatt i første kvartal 2009.

- En viktig årsak til vår vekst i inntekter er trolig det konkrete i arbeidet vårt. At giverne kan se resultater av bidraget sitt og at de gir til noe som varer. Fadderskapet sikrer også langsiktige inntekter og gir en nærere relasjon mellom giver og mottaker, sier generalsekretær i SOS-barnebyer Svein Grønnern.

Organisasjonens inntekter kommer hovedsakelig fra privatpersoner, og de mer enn 92 000 SOS-fadderne på landsbasis. Svein Grønnern understreker betydningen dette har for organisasjonens arbeid.

– Vi er svært takknemlige for at flere velger å bli SOS-faddere, og at det til tross for internasjonale økonomiske utfordringer fortsatt er økt giverglede i Norge. Det frivillige engasjementet øker og givergleden i næringsliv og organisasjoner holder stand. Sammen med våre faddere, givere og andre støttespillere gir vi stadig flere barn et trygt hjem.

Nye barnebyer
I 2008 kunne åtte SOS-barnebyer og ni andre SOS-program åpne som følge av inntekter fra SOS-barnebyer Norge, blant annet den første norske barnebyen i Bergen.

Samlet får over 1,1 millioner barn og deres familier hjelp gjennom organisasjonens arbeid. Et stadig viktigere område i arbeidet er hjelp til selvhjelp for utsatte familier i barnebyenes lokalmiljø.

60 år i 2009
I 2009 markerer SOS-barnebyer 60 års internasjonal erfaring innen barneomsorg. Arbeidet for å gi barn et trygt hjem startet i Østerrike etter andre verdenskrig og drives nå i 132 land.
I Norge markeres 60årsjubileet med den offisielle åpningen av SOS-barnebyen i Bergen i september.

Foto: SOS-barnebyer
Foto: P. Wittmanna