SOS-barnebyer og FIFA skal bygge seks nye barnebyer

SOS-barnebyer og FIFA skal bygge seks nye barnebyer (Oslo 2.12.2003) "Seks barnebyer i 2006" er mottoet og ambisjonen for et nytt samarbeid mellom SOS-barnebyer og FIFA i forbindelse med Fotball-VM 2006 i Tyskland. Sammen skal partnerne finansiere seks nye barnebyer spredd på alle kontinentene. I dag presenterte FIFA SOS-barnebyer som sin veldedighetspartner for verdensmesterskapet i fotball 2006, som går av stabelen i Tyskland. Når den siste kampen i mesterskapet blåses av håper partnerne å ha samlet inn nok penger til å finansiere byggingen av seks barnebyer på forskjellige kontinenter. Fredag foretas den offisielle trekningen av kvalifiseringsgruppene til mesterskapet. "Vår ambisjon er at vi sammen med våre givere, kjente støttespillere, fotballens publikum og sponsorer skal samle inn nok midler til å finansiere seks nye barnebyer. Dermed vil vi sammen med FIFA gi nye hjem til hundrevis av foreldreløse og forsømte barn," sier Svein Grønnern, generalsekretær i SOS-barnebyer. "SOS-barnebyer og organisasjonens flotte omdømme, samsvarer meget godt med vårt motto: "Tid for å bli venner"," sier FIFA-president Joseph S. Blatter. "FIFA har 204 nasjonale forbund organisert med sammenslutninger på hvert kontinent. Vi har gått inn på dette samarbeidet, slik at hvert FIFA- kontinent får en ny barneby," sier Blatter. Partnerskapet mellom FIFA og SOS-barnebyer ble opprettet i 1995. FIFA inngikk samarbeidet for å støtte arbeidet med å gi barn og unge familiebasert omsorg i SOS-barnebyer, samt å promotere organisasjonens arbeid til det store fotballpublikummet verden over. FIFA har også oppfordret de nasjonale forbundene til å inngå partnerskap med SOS- barnebyers lokale organisasjoner i sine respektive land. For mer informasjon, kontakt Eirik Øiestad, informasjonssjef i SOS- barnebyer Tlf 47 90 10 00 Om SOS-barnebyer gir langsiktig hjelp til foreldreløse og forsømte barn - uavhengig av nasjonalitet, kultur og religion. I SOS-barnebyer får foreldreløse og forsømte barn en ny familie og et nytt hjem, som erstatter den biologiske familien de har mistet eller aldri har hatt. I tillegg arbeider SOS-barnebyer med tiltak i barnebyenes nærmiljø for å gi vanskeligstilte familier muligheten til å hjelpe seg selv til en bedre og mer stabil tilværelse. SOS-barnebyer har over 1500 prosjekter i 131 land. SOS-barnebyer er en av Norges største innsamlingsorganisasjoner. Inntektene i 2002 var ca 223 millioner koner. Vi har 68 000 faddere og ytterligere 200 000 aktive givere. Både i SOS-Norge og i den internasjonale SOS-organisasjonen foregår det et betydelig nyutviklingsarbeid. Vårt sekretariat består i dag av 25 faste medarbeidere. Nærmere opplysninger om SOS-barnebyer finner du på www.sos- barnebyer.no. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00490/wkr0002.pdf