Beredskapen klar for uheldige fotballtilhengere

SOS International antar at om lag 3000 nordiske fotballtilhengere vil ta turen til VM-sluttspillet i Sør-Afrika. Erfaringsmessig vil noen av disse få bruk for sin reiseforsikring i løpet av oppholdet, og i Sør-Afrika må man ta spesielle forholdsregler. Derfor har SOS' alarmsentral opprettet en egen VM Task Force.

VM-fotballfeberen er for alvor i ferd med å feste grepet. Sluttspillet, som går av stabelen i perioden 11. juni - 11. juli, er det første noensinne på det afrikanske kontinentet. Sør-Afrikanske myndigheter setter sammen med FIFA alle kluter til for at sluttspillet skal kunne avvikles i ro og orden – og for at de mange tilreisende fotballtilhengere fra hele verden får et behagelig og sikkert opphold. Men hva om uhellet likevel er ute?

Trolig begrenset antall skader
SOS forventer at maksimalt 3000-4000 av de tilreisende vil være fra Norge og resten av Norden, og erfaringsmessig vil det føre til maksimalt 50 assistansesaker.
- Det er trolig et begrenset antall skader vi snakker om, sier direktør for SOS Travel, Jan Sander. Til gjengjeld er det snakk om et land som på mange måter skiller seg vesentlig fra det vi kjenner hjemmefra. Sør-Afrika er for eksempel belastet med mer voldelig kriminalitet enn vi kjenner i Norden, og vi må med andre ord være forberedt. Og det er vi, lover Jan Sander.

Egen Task Force klar til å hjelpe
For å ta imot oppringninger og håndtere skadesaker fra uheldige fotballtilhengere har SOS Internationals døgnåpne alarmsentral opprettet en egen VM Task Force, som er grundig orientert om forholdene i Sør-Afrika – for eksempel om sikkerhet, infrastruktur, ambulansetransport og standarden på sykehus og klinikker. Også SOS' lokale servicekontor i Johannesburg er klar til å hjelpe, og om nødvendig å sette inn ekstra ressurser.

God idé å ta visse forholdsregler selv
Selv om beredskapen er på plass, er det likevel en god idé hvis den reisende selv setter seg inn i forholdene og tar noen enkle forholdsregler før og under oppholdet, understreker Jan Sander.
- Først og fremst er det viktig å sjekke hjemmefra at man har en gyldig reiseforsikring. Dessuten må man sørge for å ta kopier av alle viktige dokumenter, og oppbevare dem på forskjellige steder. Til slutt må man sørge for å få alle nødvendige vaksiner i riktig tid, i tillegg til at det anbefales å sette seg litt inn i sikkerhets- og helseforholdene på reisemålet, sier Jan Sander.

Fakta om SOS International:
SOS International er Nordens ledende assistansevirksomhet for reiseskader. I 2009 håndterte SOS’ nordiske alarmsentraler i alt 970 000 inngående oppringninger og mer enn 440 000 skadeanmeldelser. Siden 2002 har SOS International blitt kåret til verdens beste alarmsentral fire ganger. Virksomhetens 650 medarbeidere representerer 20 nasjonaliteter, som til sammen behersker over 30 forskjellige språk. www.sos.eu

Gode råd og forholdsregler ved opphold i Sør-Afrika
  • Gå ikke rundt til fots etter mørkets frembrudd – kjør alltid i bil!
  • Hold bildørene låst, vinduene lukket og hold verdisaker ute av syne.
  • Hvis du går rundt til fots, må du holde deg til sikre områder.
  • Kvinner bør ikke på noe tidspunkt gå alene.
  • Ikke stopp hvis bilen din punkterer i et usikkert område! Kjør langsomt til nærmeste sikre område.
  • Vær forsiktig med drosjer. Be hotellet eller restauranten bestille en autorisert drosje.
  • Unngå å bruke minibanker i mørke eller isolerte områder.
  • Gjør ikke motstand hvis du blir truet av en bevæpnet person!
  • Unngå å ha for mye kontanter på deg, og gå ikke med dyre armbåndsur, smykker eller kamera synlig.
  • Lag to fotokopier av verdifulle dokumenter som pass, billetter, visum og reisesjekker.
  • Gjem ett sett kopier på et sikkert sted på reisemålet, og la ett sett ligge igjen hos noen i hjemlandet.
  • Politiets alarmsentral er ikke effektiv – i Sør-Afrika brukes i stor grad private vaktselskaper.
  • Ha alltid reiseforsikringen i nærheten, og synlig i bilen eller lommeboken!
  • Uten synlig og gyldig forsikringsdekning risikerer du å bli forlatt, selv i alvorlige nødssituasjoner!
  • Unngå ubeskyttet sex. Risikoen for HIV-smitte er ekstremt høy!
  • Unngå offentlige sykehus – finn alltid et privat sykehus. Unngå offentlig syketransport.
  • Har du bruk for assistanse så ring snarest mulig til vårt lokale SOS Service kontor i Johannesburg: 0825691761 (ved oppkald fra Sør-Afrika)