”Knokkelekspressen” er klar til å transportere de skadde turister hjem igjen.

Så er det igjen blitt tid for den årlige vinterferie på fjellet. En ferie som folk har sett frem til med stor entusiasme. Dessverre ender den brått for noen på grunn av et forstuet kne, et benbrudd, eller noe enda verre. I løpet av denne skisesongen har det allerede være booket flere flyavganger, så den skadde personen kan bli transportert hjem.

For å sikre at den skadde kan komme raskt tilbake til hjemlandet, har SOS International forhåndsbestilt mer enn 1.000 seter på SAS, Austrians og Cimber Sterlings rutefly fra destinasjoner i fjellområdene. Og det har vært stor etterspørsel etter dem allerede. SOS International forventer at i mellom uke 1 og 10 å skulle transportere 4.500 skadde hjem med flyene, som er populært kjent som ”Knokkelekspressen” i Danmark.

Skiløpere det er kommet til skade kan kontakte SOS Internationals døgnåpne alarmsentral, hvor man har opprettet et spesielt ”ski-team” som er klar til å hjelpe dem og deres familier. Det er viktig å merke seg at hvis du vil være sikker på å kunne komme hjem i tilfelle av sykdom eller ulykke uten å betale selv, skal du ta ut en privat reiseforsikring i ditt eget forsikringsselskap.

I hele perioden vil hjemtransport-reiser telle mer enn 100 fly fra alperegionen, og hjem til det skandinaviske landene. Om bord på flyene vil det både være leger og sykepleiere, samt servicepersonell fra SOS International, som vil gjøre alt for å sikre en hyggelig hjemtransport. Hos SOS International vil en gruppe spesialister fra transportteamet og et reisebyrå-implant fra Carlson Wagonlit, koordinere de hundrevis av reiser hvor skadde, som typisk krever ben-støtter eller liggende på båren, skal transporteres hjem.

Den uheldige skiløper blir også hjulpet på selve destinasjonen med transport til flyplassen, og hjelp med bagasjen. Det sørger SOS Internationals lokale alpekontorer i Sveist, Østerrike, Frankrike, Italia og Tyskland for. For de hardt skadde, har SOS International et spesielt beredskap, som sikrer akutt hjemtransport med luftambulanse. Luftambulanse er i prinsippet flyvende intensivklinikker, med spesialutdannede leger og sykepleiere om bord.

SOS International, som er Skandinavias ledende assistanseorganisasjon, gir personlig krisehjelp over hele verden fra døgnåpne sentraler i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Årlig håndterer SOS International ca. 560.000 reiseskader i og utenfor de nordiske landene, og har en omsetning på ca 1,8 milliarder kroner.

Ytterligere informasjon kan fås ved å kontakte Claus Eliassen (+4540314130) or Søren Hedegaard Madsen (+4551181602)

Tags: