SOS International og NAF samarbeider om veihjelp i Norge

Fra sommersesongen 2010 kan bilister og lastebilsjåfører i Norge bestille veihjelp og andre assistansetjenester ved å kontakte SOS Internationals døgnåpne alarmsentral i Oslo. SOS International inngikk i februar et samarbeid med Norges Automobil Forbund (NAF) som med landsdekkende nettverk på 170 stasjoner, er Norges største bilbergingsorganisasjon. Avtalen innebærer at SOS’ alarmsentral mottar oppringninger på vegne av sine kunder (nordiske forsikringsselskap, internasjonale alarmsentraler og bilindustrien), og benytter NAFs bilbergingsflåte for å sørge for at forsikringstakere får den hjelp og assistanse de har krav på. Løsninger som dekker hele Norden ”Den nye avtalen tar utgangspunkt i kundenes krav og behov.” sier direktør for SOS Technical, Anders Söderberg. ”Våre kunder - både på det nordiske hjemmemarkedet og internasjonalt – har uttrykt ønske om løsninger for bilassistanse som dekker alle de fire nordiske landene. Med NAF-avtalen møter SOS disse kravene, og ruster også opp for kravene vi ser vil møte på litt lengre sikt,” sier Söderberg. Tettere på kundene SOS International er allerede representert i Norge med søsterselskapet SOS Medical/Global Medical Support som er spesialist i medisinsk beredskap, og leverer legevakttjenester til offshore industrien. ”Det fotfestet vi allerede har i Norge utvides nå med veihjelp,” sier administrerende direktør for SOS International, Bo Uggerhøj. ”SOS overordnede strategi går ut på å dekke hele Norden med vår produktportefølje og forretningskonsept. Med avtalen som nå er inngått med NAF, har SOS tatt et viktig steg videre. Vi kommer nærmere kundene, og kan tilby lokal håndtering av våre tjenester på lik linje med det vi gjør i København, Stockholm og Helsinki,” sier Bo Uggerhøj. Fortsatt fokus på nøytralitet I følge Anders Söderberg, betyr ikke avtalen med NAF at SOS fraviker prinsippet om fritt leverandørvalg. ”Som outsourcing-partner vil SOS fortsette å være en lojal og nøytral leverandør. Våre white-label løsninger er skreddersydde etter hver enkelt kundes behov, med bl.a. dedikerte telefonnumre som besvares med kundens navn. SOS håndterer oppgavene på vegne av sine kunder ut fra avtalte regler, vilkår og retningslinjer,” sier Anders Söderberg. ”Dersom kunden ønsker å benytte et bestemt bilbergingsnettverk, er det ikke noe i veien for det. Vår oppgave er å understøtte kundens merkevare, og levere kvalitetstjenester døgnet rundt, året rundt – uansett hvor sluttbruker befinner seg,” sier Anders Söderberg. Veihjelp på solid grunn SOS International ble grunnlagt i Danmark i 1961 og leverer assistanse lokalt og globalt innen veihjelp (SOS Technical) reise (SOS Travel) og medisin (SOS Medical). I dag teller bedriften ca. 650 ansatte i de fire nordiske land, og representerer 20 nasjonaliteter og til sammen 30 språk. SOS International har 26 kontorer verden over, og har et nettverk bestående av 300 leger, sykepleiere og psykologer. SOS eies av 24 av de største nordiske forsikringsselskapene. Selskapet omsetter årlig for ca 1,5 mrd DKK, - ca 200 mill euro. I Sverige håndterer SOS International AB ca. 80% av all lokal teknisk bilassistanse og veihjelp.