8 av 10 tror på renteøkning i morgen

Norges Bank har rentemøte 13. desember. 8 av 10 nordmenn tror at sentralbank-sjefen øker renta. Det viser en undersøkelse utført av Norstat for SpareBank 1.

- Det ser ut som folk flest er meget optimistiske på vegne av egen økonomi, sier Thoralf Granerød i SpareBank 1. - 75 prosent sier at renteøkninger ikke får betydning for deres privatøkonomi. Dette er en oppgang fra 59 % i mai i år.

Vil ikke kutte i forbruket
- De færreste vil kutte i forbruket. I mai mente 27 prosent av befolkningen at de ville kutte forbruket, nå sier bare 16 prosent at det er nødvendig. - Vi er altså mindre bekymret nå enn i mai. Norske husholdninger har ikke satt på bremsene slik mange eksperter mener er nødvendig.

Tåler store renteøkninger
Hele 6 av 10 sier de tåler en renteøkning på over 3 prosentpoeng. Bare 4 prosent sier at de ikke tåler noen renteøkning i det hele tatt. Menn er mest optimistiske.
- Dette er nok et tegn på at folk flest mener at de varslede renteøkningene ikke vil holde dem våkne om natten. Folk opplever egen økonomi som solid og robust.

Flere vil binde renta
Færre lånetakere vil ha flytende rente nå i forhold i mai måned. Da oppga 73 prosent at de vil ha flytende rente, mens tilsvarende tall nå er 63 prosent.
- Det tyder på at folk har registret signalene fra Norges Bank om økte renter fremover, sier Thoralf Granerød. Men mange er også usikre på hva de skal gjøre. Hele 17 prosent sier at de ikke vet hva som er smart å gjøre fremover. Ingen uttrykte slik usikkerhet i vår.

Gode renteråd
- Den viktigste grunnen til eventuelt å binde renten er hvis du trenger forutsigbarhet i egen økonomi - altså vite hva man skal betale fra måned til måned. Hver enkelt må ta stilling til om de økonomisk tåler et stor renteøkning. Hvis renten stiger med 4 %-poeng, hva skjer da med privatøkonomien? Får du betjeningsproblemer, kan det være lurt å binde renten på hele eller deler av lånet. All historiske tall viser likevel at flytende rente lønner seg på lang sikt

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført på Norstats telefonomnibus med 1000 intervjuer. Dette er en landsrepresentativ undersøkelse av forbrukere i Norge. Målingen er gjennomført i uke 48 og 49/2006.

Hele undersøkelsen kan fås ved henvendelse.

Oslo, den 12. desember 2006

Kontaktpersoner:

Info. dir. Thoralf Granerød, tlf. 918 30369
Ass. info. dir. Christian Brosstad, tlf. 970 80686

Rapporter, pressestoff
og foto kan hentes på:
sparebank1.no/pressesenter

SpareBank 1 Gruppen AS eies av SpareBank 1 Nord-Norge (19,5 %), SpareBank 1 Midt-Norge (19,5 %), SpareBank 1 SR-Bank (19,5 %), Sparebanken Hedmark (12 %), Samarbeidende Sparebanker (19,5 %) og LO/fagforbund LO (10 %).

SpareBank 1 Gruppen, som ble etablert i 1996, samordner prosjektene, forvalter merkevaren og driver de felleseide produktselskapene for SpareBank 1.

SpareBank 1 Gruppen AS er morselskap i et finanskonsern som eier 100 % av SpareBank 1 Livsforsikring, SpareBank 1 Skadeforsikring, SpareBank 1 Fondsforsikring, Bank 1 Oslo, ODIN Forvaltning og SpareBank 1 Medlemskort, samt 24,5 % i First Securities og 19,9 % i SpareBank 1 Bilplan.
I alliansen inngår også EiendomsMegler 1-kjeden.