– Nordnorsk næringsliv tviholder på ringpermene

Bedriftene kunne spart både tid og penger om de tok i bruk ny teknologi.

Nordnorske bedrifter nøler med å ta i bruk moderne løsninger for bilagsbehandling og økonomistyring. Det mener Tom Robert Aasnes, administrerende direktør i SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge AS.

- En undersøkelse blant våre 1.800 regnskapskunder viser at tre av fire bedrifter fortsatt har bilagene sine på papir. Bilagene blir satt inn i ringpermer og stablet i hyller på kontoret, sier Aasnes.

I stedet for å tviholde på ringpermene, burde næringslivet utforske de digitale mulighetene som finnes på markedet. Ett eksempel er elektronisk faktura.

- Papirfakturaen er i stor grad borte fra personmarkedet. Dette vil nå også treffe bedriftene, etter hvert som eFaktura overtar og går direkte mellom selgers fakturasystem og kjøpers regnskap, forklarer Aasnes.

Kan slippe kveldsarbeid
Noen bedrifter er allerede papirløse og relativt automatiserte i bilagsbehandlingen, mens mange fortsatt har mye manuelt «papirarbeid».  For mindre bedrifter er papirarbeidet ofte synonymt med kveldsarbeid.

- I dag får man systemer for alt fra elektronisk dokumentflyt som håndterer faktura og attestasjon, til elektroniske reiseregninger der vi tar bilde av taxiregningen. Vi har også mobilapper som brukes til disse oppgavene. Det er ingen tvil om at nordnorske bedrifter kunne spart tid og ikke minst mye penger på å bli enda mer digitale, sier Aasnes.

Automatiseres
Regnskapsbransjen har de senere årene blitt stadig mer digital. Aasnes tror 25-30 prosent av regnskapsarbeidet blir automatisert innen år 2020.

- Det meste av manuell bilagsbehandling forsvinner, men oppgavene for regnskapsførere er langt mer enn bilagsbehandling. Kravene til regnskap og økonomistyring vil ikke bli mindre, snarere tvert imot. Det betyr at vi ikke er bekymret for arbeidsplassene, men vi vil se en omstilling mot mer rådgiving.

Kontaktperson:
Tom Robert Aasnes
Adm. direktør, SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge AS

Vedlagte bilder av Tom Robert Aasnes kan brukes fritt.