Bjørn Tore Markussen ny konserndirektør i SpareBank 1 Nord-Norge

Etter nesten 20 år i Oslo, Singapore og Beijing returnerer Bjørn Tore Markussen til Tromsø. Neste stopp blir SpareBank 1 Nord-Norge.

– Jeg skal ikke si at det alltid har vært planen en dag å skulle returnere til Nord-Norge, men jeg innrømmer gjerne at det kjennes litt ekstra godt å flytte hjem, sier han.

Markussen blir nå konserndirektør for Innovasjon og forretningsutvikling i SpareBank 1 Nord-Norge. En stilling han går til med både forventning og ydmykhet.

– Aller først vil jeg si at dette er en stilling jeg umiddelbart kjente jeg virkelig hadde lyst på. Det er midt i kjernen av hva jeg har drevet med i en årrekke, samtidig som SpareBank 1 Nord-Norge er en merkevare det er umulig å være likegyldig til. Jeg er vokst opp i en sparebankfamilie, har vært kunde siden jeg var en neve stor, og har alltid latt meg fascinere av det utvidede samfunnsansvaret konsernet tar på seg. SpareBank 1 Nord-Norge er en viktig del av det nordnorske DNA-et. Det ønsker jeg å være med på å utvikle videre. Samtidig er jeg ydmyk i forhold til at jeg nå skal lede, og inspirere, en gruppe høykompetente mennesker som kan langt mer om både konsernet, bransjen og sannsynligvis også om landsdelen enn hva jeg selv kan.

God energi

Markussen mener likevel han bringer med seg både kunnskap og erfaring som vil komme konsernet til gode.

– Både gjennom årene mine i Det Norske Veritas, CapGemini og kanskje særlig gjennom de siste årenes erfaringer fra etableringen av The Ocean Data Platform med World Economic Forum og Aker-systemet, har jeg jobbet med innovasjon og digital transformasjon. Så der er jeg godt påkledt. Dessuten mener jeg at jeg har en god energi med meg, og det er viktig når man driver med utvikling. Man skal ha folk med seg og skape fremtidsbilder som inspirerer. Jeg håper mine nye kolleger kommer til å kjenne på at jeg har disse egenskapene, sier Markussen.

– Akkurat hva vi trenger

Konsernsjef Liv B. Ulriksen er naturligvis svært fornøyd med å ha fått Markussen med på laget.

– Bjørn Tore er akkurat hva vi trenger. Han har den unike blandingen av bred utdanning, bred og relevant erfaring og de riktige personlige egenskapene. Han har i tillegg et stort nettverk både nasjonalt og internasjonalt, og akkurat det er viktig i en den rollen han nå får. Vi vet at innovasjon i større og større grad innebefatter både partnerskap og det å bygge videre på det andre alt har skapt. Der har han et svært godt utgangspunkt. Og så synes jeg jo det er fint at vi får kloke nordlendinger til å flytte hjem. Landsdelen trenger det, sier hun.

Markussen skal lede en avdeling som er helt ny i konsernet.

– Ronni Møller Pettersen sluttet tidligere i år. I tillegg vil Geir Andreassen gå av med pensjon til sommeren. Vi valgte å gjøre en justering i organisasjonsdesignet, og den nye enheten er et resultat av det. Fokuset til avdelingen vil være å skape enda bedre kundeopplevelser gjennom forenkling og fornying. Jeg har store forventninger til både Bjørn Tore og til avdelingen han nå skal lede.

Markussen starter i stillingen 1. august 2021.

Bjørn Tore Markussen:

• 51 år, gift med Linda og har 3 barn. Opprinnelig fra Salangen.

• Utdannet fra Krigsskolen og Forsvarets høgskole, tilleggsutdanninger innen ledelse, teknologi og økonomi fra blant annet Universitetet i Tromsø, UC Berkley og IMD Lausanne

• Tidligere administrerende direktør i Tromsø IL, Executive Vice President i Det Norske Veritas og CEO i World Economic Forum og Akers Centre for the 4th Industrial Revolution

• Liv Ulriksen, konsernsjef, telefon 957 31 130
  • Bjørn Tore Markussen, (påtroppende)konserndirektør, telefon 909 15 668