FishEx etablerer markedsplass for sjømat

FishEx etablerer markedsplass for sjømat. Markedspassen vil fungere som et møtested hvor kjøpere og selgere kan redusere sin prisrisiko. I den anledning har FishEx AS og Nord Pool ASA inngått en samarbeidsavtale. Avtalen har bl.a. til intensjon at det skal fremforhandles en løsning der Nord Pool skal tilrettelegge for clearing av de produktene som listes på FishEx.

FishEx AS er opprettet av SpareBank 1 Nord-Norge, Troms Kraft AS og Norges Råfisklag gjennom investeringsselskapet Marinvest AS.  Nord Pool ASA organiserer og drifter det nordiske markedet for handel med finansielle kraftkontrakter, og har konsesjon til å drive børs- og clearingvirksomhet.

"Avtalen med Nord Pool er viktig for oss, sier styreleder Ole Martin Andreassen. "Vi kan tilby en fullverdig markedsplass hvor brukerne er sikret oppgjør for de kontrakter som er inngått. Dette, kombinert med en kostnadseffektiv internettbasert handelsplattform og dokumenterte metoder for fastsetting av referansepris utviklet av forskere ved Norges Fiskerihøgskole, gjør at vi kan tilby fiskerinæringen en markedsplass på linje med det som eksisterer innen andre bransjer."

"Dersom Nord Pool kan bidra til etablering av nye finansielle varemarkeder i Norden, enten ved etablering av egne kontrakter eller gjennom samarbeid med andre aktører som har kompetanse i nye råvaremarkeder synes vi dette er hyggelig", sier administrerende direktør Torgeir Lien i Nord Pool i en kommentar. "Vi har lagt vekt på at initiativtakerne til etableringen av FishEx AS har betydelig kompetanse når det gjelder handel med sjømat og at de har en egeninteresse i å starte en slik markedsplass", sier Lien videre.

"Vi er tilfredse med at FishEx og Nord Pool har fått på plass en slik samarbeidsavtale. Vår intensjon med å delta i etablering av markedsplass for sjømat, er å tilby fiskerinæringa de samme metoder for å redusere risikoen som andre bransjer benytter", sier viseadministrerende direktør i SpareBank 1 Nord-Norge Oddmund Åsen og adm. dir. Jan Magne Flaat i Marinvest AS.

"Tiden er nå inne for at også fiskerinæringen tar i bruk finansielle kontrakter for å begrense risikoen, slik vi har gjort med gode resultater i det nordiske energimarkedet de siste 10-15 årene, sier adm.dir Torvall Lind i Troms Kraft.

Styret i FishEx består av advokat Ole Martin Andreassen, Odd E. Berg, divisjonssjef i Troms Kraft og Nina Hjort, rådgiver i Norges Råfisklag. Dag Eivind Opstad er prosjektleder og Bjørn Øiulfstad rådgiver.

FishEx AS
Ole Martin Andreassen, styreleder
tlf  480 16 513
SpareBank 1 Nord-Norge
Oddmund Åsen, viseadm. dir.
tlf  906 72 757
Troms Kraft AS