Lei av utstyrshysteriet – oppfordrer folk til å kjøpe brukte ski

I november arrangerer hele 50 skiklubber over hele landet byttehelger. Skilandslaget og landslagsutøverne oppfordrer barnefamilier til å bli flinkere til å kjøpe brukt utstyr.

For eksempel hadde Marit Bjørgen som liten bare ett par ski, som hun brukte til både hoppkonkurranser, langrenn og slalåm. Nå slår langrennsdronningen et slag for brukte ski og støvler for å bidra til mindre utstyrshysteri i barneidretten.

Under mottoet «JA til brukt!» arrangeres nå for første gang én felles byttemåned over hele landet. Målet er at andre skal få nytte av skiutstyret som barna dine eller du selv har vokst fra. Byttehelgen er et initiativ i regi av Norges Skiforbund Langrenn, SpareBank 1 og EiendomsMegler 1.

Opplever økt press – tar barna ut
Halvparten av norske idrettsforeldre mener det er for stort utstyrspress i barneidretten. I tillegg har 1 av 6 familier valgt å holde barna unna en idrett, fordi det er for dyrt. Det viser en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for SpareBank 1.

– Vi synes det er synd at barn og unge slutter med idrett fordi utstyret blir for dyrt for foreldrene. Derfor oppfordrer vi folk til å bruke byttehelgen til å kjøpe godt utstyr til en rimelig penge. I tillegg mener vi at ett par ski holder i massevis for barn under 13 år, sier Knut Nystad, som er smøresjef i Norges Skiforbund Langrenn.

Trygt å kjøpe brukt
Videre oppgir hele 1 av 5 oppgir at de lar være å kjøpe brukt fordi de er usikre på kvaliteten. Byttehelgen skal gjøre det trygt å kjøpe brukt utstyr.

– Alle klubbene får veiledning rundt kvalitet og størrelser, og synlige utstyrsguider henges også opp i lokalene som brukes under byttehelgen. Du får hjelp til hva du skal se etter i en klassisk ski, en skøyteski, bindinger, staver og støvler. Slik ser man kjapt hva som passer når man skal kjøpe brukt skiutstyr, forteller Nystad.

Bra for idrettsklubben
– Vi synes at det å kjøpe brukt er bra, fordi det er bra for miljøet og fornuftig for lommeboka. Samtidig ønsker vi å slå et slag for skiklubbenes byttehelg. Bytter du her, er du aktivt med å støtte lokalmiljøet. Det gjør det enklere for lokale klubber å drive organiserte tilbud til barn og unge, sier Geir Håvard Hanssen, kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Nord-Norge.

Han får støtte fra Finn Hågen Krogh, Nord-Norges eneste representant på skilandslagene. Krogh synes byttedager for brukt skiutstyr er en meget god idé.

- En bra ting med brukt utstyr er at du lærer å holde ting ved like og i orden, sier finnmarkingen.

Tall fra undersøkelsen

• 1 av 3 bruker mer enn 10 000 kroner på barnets idrettsaktiviteter i løpet av året
  • 50 prosent av norske foreldre som har barn under 18 år som driver med idrett, mener det generelt er for stort utstyrspress i barneidretten
  • 1 av 3 opplever dette utstyrspresset på egne barn
  • Halvparten av den norske befolkning som har barn som driver med idrett har kjøpt brukt utstyr i løpet av de siste 3 åra

Tallene er hentet fra en undersøkelse utført av Respons Analyse i perioden 30. september – 07. oktober 2015.

Byttehelger i Finnmark:

Alta IF ski og Bossekop UL ski