Nå kommer ekstremværet «Frank» – dette må du passe på

Det blir farlig å være utendørs. – Sikre deg selv og dine verdier før stormen kommer, sier forsikringsekspert.

– Det kan bli farlig å være utendørs når ekstremværet «Frank» herjer, så pass på at du får sikret eiendeler som kan stå i fare for å bli tatt av vinden, før stormen kommer, sier Tom Berg Jensen, produkteier forsikring i SpareBank 1 Nord-Norge.

Meteorologisk Institutt gikk i dag ut med rødt farevarsel for Nord-Norge. Fra torsdag ettermiddag er det meldt om ekstremt kraftige vindkast på 35-50 m/s. Det ventes sterkest vind fra torsdag ettermiddag fram til fredag ettermiddag. I tillegg vil temperaturen på utsatte steder kunne komme ned i -10 til -15 grader.

Fare for uvanlig store skader

Det ventes uvanlig stor skade på bygninger, infrastruktur, skog og strømnett. Takstein og takplater kan blåse av hus og bygninger. Forsikringseksperten ber folk fortøye båter og passe på andre ting som står løst.

– Forsikringsselskapet vårt Fremtind registrerer stadig flere skader grunnet ekstremvær. Storm og flom er ofte årsaken til de mest dramatiske værrelaterte skadene. De største utbetalingene relatert til vær skjer dog fordi nedbør trenger inn i bygninger som ikke tåler belastningen de blir utsatt for, sier Berg Jensen.

La bilen stå

Mange veier kan bli stengt på grunn av trær eller andre objekter i veibanen, eller på grunn av snøfokk og redusert sikt. I tillegg er det stor fare for innstillinger av flyavganger, båter og annen transport, og broer kan stenges.

– Vi anbefaler deg å la bilen stå. Og om du må kjøre, Sjekk Yr.no og veimeldinger på 175.no før du legger ut på tur, sier Tom Berg Jensen.

Ni tiltak for å sikre deg og dine verdier:

• Få alle løse eiendeler i hus, og hvis det ikke går, må du binde de fast. Dette er også viktig for bedrifter som har utendørs materiallagre, rundballer og lignende.
  • Ta inn eller sikre trampoline slik at ikke den blåser vekk i stormen.
  • Sjekk og forsterk fortøyninger. Flytt eventuelt båten til et annet sted som ikke er så utsatt for den varslede vindretningen.
  • Sjekk at det ikke er løse taksteiner. Rens takrenner for blader og lignende. Har huset flatt tak MÅ alle sluk være åpne.
  • Lukk alle vinduer – både i kjellere og på loft. Se etter muligheter for å lede overflatevann vekk fra bygninger.
  • Tenk også på hvor du parkerer bilen og hvor campingvogna er plassert. Hold dem unna store trær og lignende.
  • Hvis du ikke har behov for å bevege deg utendørs, hold deg inne mens det står på.
  • Sørg for å ha lommelykter lett tilgjengelig hvis strømmen går, og husk batteri. Hvis du er helt avhengig av strømforsyning hele tiden – sørg for å få på plass strømaggregat i tide.
  • Pass på deg selv og andre. Tiltak for å berge verdier må ikke skje der det er fare for personskade. Og når takstein og bygningsplater flakser i vinden, er det tryggest å ikke bevege seg ute.

Berørte områder:

Nord-Helgeland, Salten, Ofoten, Sør-Troms og Nord-Troms.

Kontaktpersoner:

• Tom Berg Jensen, produkteier forsikring, SpareBank 1 Nord-Norge, telefon 908 59 188, e-post tom.berg.jensen@snn.no
  • Stein Vidar Loftås, direktør Kommunikasjon og samfunn, telefon 951 26 576, e-post stein.vidar.loftas@snn.no