Se opp for falsk "Visa e-post" (pressemelding)

Får du en e-post fra Visa som ber deg opprette en profil for "Verified by Visa" må du være oppmerksom. Denne e-posten er et forsøk på svindel.

-Dersom du har et visakort er du i praksis kunde av banken din, og ikke Visa. Visa, eller Teller som det nå heter, vil aldri kontakte deg som kortholder direkte gjennom e-post eller lignende. Enhver e-post fra Visa til en privatperson vil være falsk, sier informasjonssjef Leif-Arne Kristiansen i SpareBank 1 Nord-Norge.

Ordlyden i e-posten minner svært om den ordlyden Visas underleverandører selv benytter når kundene skal registrere seg. Siden man dirigeres til av denne eposten, ber om Visa kontonummer, navn, utløpsdato og CVV-nummer og til overmål minibank-pin. Med andre ord alt som trengs for å tappe kontoen din.

"Vær forsiktig" er rådet fra banken.

-Får du en e-post der neon ber deg om å gi fra deg kontoopplysninger bør alle røde lys blinke. Du må aldri svare på denne type henvendelser. Gi aldri ut noe informasjon om kortet ditt, understreker Leif-Arne Kristiansen.

For ytterligere informasjon, kontakt informasjonssjef Leif-Arne Kristiansen på telefon 928 38 770.

Om SpareBank 1 Nord-Norge
SpareBank 1 Nord-Norge er en ledende leverandør av finansielle tjenester og produkter til person- og bedriftsmarkedet og offentlig sektor i landsdelen. Banken har en samlet kundebase på ca. 245 000 personkunder, ca. 40 500 bedriftskunder inklusiv offentlig sektor, lag og foreninger, og omlag 100 000 forsikringskunder. Banken er representert gjennom 81 kontorer i Finnmark, Troms, Nordland og på Svalbard, samt et eget representasjonskontor i Murmansk, Russland.