Se opp for falske sjekker! (pressemelding)

Sommertid er høytid for svindel og det dukker opp stadig nye metoder. Nå er det medlemmer av ulike sosiale nettsamfunn som forsøkes svindlet.

-I løpet av de siste sommerukene har vi oppdaget flere forsøk på sjekksvindel. Den nye av året er at svindlerne kontakter privatpersoner med profiler på sosiale nettsamfunn som for eksempel Facebook, sier informasjonssjef Leif-Arne Kristiansen i SpareBank 1 Nord-Norge.

Tidligere har vi hørt at svindlerne kontakter selgere av biler og båter, samt utleiemarkedet. Nå har de også begynt å kontakte brukere av nettsamfunn.

-Svindlerne forklarer at de ønsker å bruke et portrettbilde av vedkommende i reklamesammenheng, og at vedkommende skal betales rikelig for dette. Resten av historien er som før, sjekkbeløpet er langt større en betalingen vedkommende er lovet, og blir derfor bedt om å returnere det overskytende beløpet, forklarer Kristiansen.

Pågående
Det viser seg også at svindlerne ringer i ettertid, i forsøk på å lure personen til å overføre det overskytende beløpet før banken oppdager at sjekken er falsk. Svindlerne oppleves som svært pågående og tar kontakt flere ganger daglig både via telefon og e-post for å overbevise om at det haster å overføre det overskytende pengebeløpet.

-De forsøker å betrygge med at personen da kan beholde hele beløpet når sjekken godskrives, noe som selvfølgelig kan høres gunstig ut, men det er nettopp dette som er skummelt. Bankens systemer fanger opp falske sjekker, men dette men dette kan ta noe tid og i mellomtiden kan skaden allerede være skjedd dersom kunden overfører penger i forkant, advarer Kristiansen.

I følge SpareBank 1 Nord-Norge er kjennemerker ved falske sjekker er at det gjelder store beløp, valutasorten er som regel GBP, EUR eller USD, samt at kunden blir bedt om å returnere et overskytende beløp.

For spørsmål til saken kontakt informasjonssjef Leif-Arne Kristiansen på telefon 928 38 770.