Skal vinne kampen om nordnorske boliglån

Kampen om boliglånskundene hardner til. Mens noen av de norske og nordiske bankene velger å prioritere de få og privilegerte, kutter SpareBank 1 Nord-Norge renta til alle sine kunder.

Norges Bank kutt i styringsrenten med 0,25 prosentpoeng i desember har utløst priskrig for å vinne de mest attraktive bankkundene i det norske bankmarkedet. SpareBank 1 Nord-Norge svarer nå med å kutte prisen for ordinære boliglån til alle nordlendinger.

- Mens de nasjonale og nordiske bankene ser ut til å krige om utvalgte grupper med høy inntekt og høy utdanning, kutter vi renten for alle våre kunder med ordinære boliglån. Budskapet er klart: SpareBank 1 Nord-Norge skal være førstevalget for nordnorske kunder, sier konsernsjef Jan-Frode Janson i SpareBank 1 Nord-Norge.

SpareBank 1 Nord-Norge har i lang tid hatt et samarbeid med LO som har gjort det mulig for banken å tilby LO-medlemmer markedets beste betingelser på lån og forsikring. Gjennom avtalen med LO når landsdelsbanken et stort antall nordnorske familier.

- Noen banker har avtaler med smale foreninger og organisasjoner. SpareBank 1-bankene har valgt å ha en stor samarbeidsparter som organiserer rundt 1 million av de norske arbeidstakerne. Disse får markedets beste betingelser på bank- og forsikringsprodukter, sier Janson.

Etter renteendringen tilbyr SpareBank 1 Nord-Norge boliglån til LO-medlemmer under 34 år til 2,85 prosent rente uavhengig av lånets størrelse.

SpareBank 1 Nord-Norge kutter renta for flertallet av sine kunder med 0,35 prosentpoeng. Dette er 10 prosentpoeng mer enn rentekuttet til Norges Bank i desember 2014.

Parallelt med prisendringene på boliglån justeres også bankens innskuddsbetingelser.

Renteendringene får virkning for nye kunder fra og med mandag 5. januar 2015. For eksisterende kunder trer renteendringen i kraft i uke 10.

Kontaktperson:
Kommunikasjonssjef Geir Håvard Hanssen, mobil 950 52 001