Slik skal SpareBank 1 vinne kampen om spare- og plasseringskundene

Det norske markedet for sparing og plassering er i sterk vekst. Nå forener SpareBank 1-bankene kreftene i en felles satsing på sparing, som skal ledes av tromsøværingen Ronni Møller Pettersen (53).

Sparing og investeringsmarkedet har utviklet seg til å bli en av de viktigste og mest spennende trendene i det norske bankmarkedet.

– Den økningen vi har sett nå er den sterkeste på mange tiår, og det er en utvikling jeg er glad for, sier Liv Ulriksen, konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge.

Ulriksen mener det er en rasjonell utvikling i takt med den demografiske utviklingen i landet og som nå er forsterket av COVID-19. Vi er ikke alene i Norge. Økt digitalisering og økt sparing er viktige megatrender også globalt.

Nye reguleringer og gode digitale verktøy har gjort det enklere for bankkundene å velge spesialsydde tjenester for blant annet sparing. Ulriksen peker også på nye produkter som har gjort det enklere å komme i gang med sparing.

– Vi har de siste årene lansert flere nye selvbetjente løsninger som har gitt sterk vekst i kundenes interesse for egen sparing. I 2017 kom aksjesparekontoen, som gjorde steget inn i verdipapirmarkedet lavere for mange småsparere. Til neste år kommer også nyvinningen Egen pensjonskonto (EPK), som kommer til å gjøre det langt enklere å ta kontroll over egen pensjonssparing. Vi opplever i tillegg en sterk vekst i det mer formuende markedet, sier hun.

Forener krefter

SpareBank 1-alliansen representerer med sin utbredelse, antall kunder og lokale kunnskap Norges nest største finansgruppering. De 14 SpareBank 1-bankene går nå sammen om å etablere et selskap som skal samle all felles aktivitet innenfor spareområdet. Selskapet skal levere produkter og tjenester til et bredt spekter av kunder, fra småsparerne til det formuende og det institusjonelle markedet. Kundeorientering, stordrift og utnyttelse av SpareBank 1-bankenes distribusjonskraft står sentralt i satsingen, og Ulriksen understreker at det er sterke miljøer som nå skal samles under felles ledelse.

– ODIN har over tid opparbeidet seg en sterk posisjon i det nordiske fondsmarkedet, og opplever betydelig vekst. SpareBank 1 Kapitalforvaltning har en solid posisjon i formuesmarkedet, og SpareBank 1 Verdipapirservice er en sterk og nødvendig motor når det gjelder håndtering av verdipapirer. Nå samler vi disse miljøene i ett selskap, og gjennom dette er ambisjonen å vinne kampen om det norske spare- og plasseringsmarkedet, sier hun.

Ronni Møller Pettersen blir den nye sjefen

Arbeidet med etableringen av det nye selskapet har pågått siden i vår, og har vært ledet av Ronni Møller Pettersen. Han blir nå det nye selskapets toppsjef. Med det mister Ulriksen en av sine konserndirektører.

– Jeg er både trist og glad på en gang. Trist fordi SpareBank 1 Nord-Norge mister en formidabel kraft i Ronni. Men glad på vegne av Alliansen. Ronni har gjort en utmerket jobb i etableringen av det nye selskapet, og har inngående kunnskap både om de enkelte selskapene og om hva vi ønsker å oppnå med det vi nå gjør. Han har både kunnskap, kraft og entusiasme, og vi tar nå med oss farten vi har hatt i det videre arbeidet. Så dette er en god løsning, selv om det selvsagt gir noen utfordringer for oss i SpareBank 1 Nord-Norge. Arbeidet med å erstatte Møller Pettersen er alt i gang, og en løsning vil være på plass raskt, sier konsernsjef Ulriksen.

Møller Pettersen (53), som i dag er konserndirektør for innovasjon og marked i SpareBank 1 Nord-Norge, sier dette om sin nye rolle:

– Jeg føler meg heldig som får lede en uhyre kompetent organisasjon innenfor et svært viktig område. Nå blir målet å skape markedets beste kundeopplevelser, og å ta en ledende rolle innenfor spare- og plasseringsområdet. Samtidig er det vemodig å forlate SpareBank 1 Nord-Norge. Det har vært et privilegium å jobbe sammen med svært dyktige kollegaer i nord.

Fakta om den nye satsingen

• Det opprettes et selskap direkte eiet av SpareBank 1 SR-bank, SpareBank 1 SMN, SpareBank 1 SamSpar, SpareBank 1 Nord-Norge, SpareBank 1 Østlandet og LO.
  • Selskapet vil omfatte datterselskapene ODIN Forvaltning, SpareBank 1 Kapitalforvaltning og SpareBank 1 Verdipapirservice.
  • Etableringen av selskapet innebærer at SpareBank 1-alliansens etablerte miljøer både ivaretas og styrkes. SpareBank 1 skal både ta vare på og utvikle sine allerede sterke konsepter og merkevarer, som for eksempel ODIN.
  • Transaksjonen forutsetter godkjennelse fra regulatoriske myndigheter.

Fakta om SpareBank 1-alliansen

• SpareBank 1-alliansen består av 14 selvstendige sparebanker over hele landet som samarbeider om felles plattform og merkevare.
  • Bankene som er med i alliansen er SpareBank 1 BV, SpareBank 1 Gudbrandsdal, SpareBank 1 Hallingdal Valdres, SpareBank 1 Lom og Skjåk, SpareBank 1 Modum, SpareBank 1 Nord-Norge, SpareBank 1 Nordvest, SpareBank 1 Ringerike Hadeland, SpareBank 1 SMN, SpareBank 1 SR-Bank, SpareBank 1 Søre Sunnmøre, SpareBank 1 Telemark, SpareBank 1 Østfold Akershus og SpareBank 1 Østlandet. I 2021 etableres også SpareBank 1 Helgeland, som blir den 15. banken i alliansen.
  • Samarbeidet er organisert gjennom de felleseide selskapene SpareBank 1 Gruppen AS og SpareBank 1 Utvikling DA med deres datterselskaper, i tillegg til flere andre direkte eide selskaper av SpareBank 1-bankene.

Kontaktpersoner:

• Konsernsjef SpareBank 1 Nord-Norge, Liv Ulriksen, telefon 957 31 130
  • Administrerende direktør i det nye selskapet, Ronni Møller Pettersen 992 88 216
  • Kommunikasjonsdirektør SpareBank 1 Nord-Norge, Stein Vidar Loftås, telefon 951 26 576