SpareBank 1 med landsomfattende satsing på regnskap

SpareBank 1-alliansen samler seg om en nasjonal satsing på regnskapsvirksomhet, under merkenavnet SpareBank 1 Regnskapshuset. Målet er å passere en milliard kroner i omsetning innen fem år.

- SpareBank 1 Regnskapshuset skal bli en av Norges ledende aktører i regnskapsbransjen. Sammen skal SpareBank 1-bankene bygge opp en nasjonal regnskapsvirksomhet, dette i tråd med alliansens sterke tradisjoner tuftet på regionalt eierskap, sterk tilknytning til eierbankene og nærhet til markedet, sier Jon Havdal på vegne av SpareBank 1 Regnskapshuset. Havdal er administrerende direktør i SpareBank 1 SMN Regnskap i Trondheim.

SpareBank 1-alliansen er et bank- og produktsamarbeid og hvor SpareBank 1-bankene samarbeider gjennom det felleseide holdingselskapet SpareBank 1 Gruppen. SpareBank 1-alliansen er landets nest største finansaktør med en samlet forvaltningskapital per 31.12.12 på 805 milliarder kroner. I dag driver seks av SpareBank 1-bankene selskaper innen regnskapsvirksomhet. Disse har en samlet omsetning på 415 millioner kroner, 548 ansatte og 46 kontor.

En milliard i omsetning innen fem år
- Ambisjonen er å doble virksomheten og passere milliarden i omsetning innen fem år. SpareBank 1 gir oss et solid eierskap som gir nødvendig finansiell og industriell kraft. Den skal vi benytte til å påvirke utviklingen i en relativt umoden bransje og ta regnskapstjenestene til et nytt nivå, sier Havdal.

Samarbeidet vil være konsentrert om felles merkevare, teknologi, kompetanse, prosesser, innkjøp og utnyttelse av beste praksis.

Stor omstilling
- Regnskapsbransjen står overfor store endringer. Ny teknologi og tøffere konkurranse om kunder og medarbeidere vil prege bransjen. I tillegg vil det skje en tilnærming mot flere bransjer, deriblant bank. Det vil derfor åpne seg unike forretningsmuligheter i samarbeidet mellom bank og regnskapsbransjen, forteller Havdal.

Sterk vekst i Nord-Norge
SpareBank 1 Regnskaphuset Nord-Norge representerer en stor enkeltvirksomhet som går inn i den nye regnskapsalliansen. Selskapet, som har 112 ansatte fordelt på 10 kontor i Nord-Norge, vil passere 80 millioner kroner i omsetning i år.

- Vi har ambisjon om fortsatt vekst, sier adm. direktør Tom R. Aasnes i SpareBank 1 Regnskaphuset Nord-Norge.

SpareBank 1 Regnskaphuset Nord-Norge har oppstått gjennom flere oppkjøp og fusjoner siste året.  Selskapet som eies av SpareBank 1 Nord-Norge har kontorer i Hammerfest, Alta, Tromsø, Balsfjord, Finnsnes, Harstad, Mo i Rana, Mosjøen, Trofors og Sandessjøen.   Selskapets kundegrunnlag er uavhengig av bankforbindelsen til virksomhetene.

Tom R. Aasnes mobil 91 56 86 79
Jon Havdal mobil 90 11 25 02