SpareBank 1 Nord-Norge - Resultat for 2. kvartal og første halvår 2009: Resultatforbedring på nesten 100 millioner

SpareBank 1 Nord-Norge presenterer i dag et driftsresultat før skatt for første halvår på 359 mill kroner. Det er en resultatforbedring på 97 mill kroner sammenlignet med første halvår 2008.

-Vi leverer et godt resultat for 2. kvartal og første halvår. Bankens soliditet er god og likviditeten er tilfredsstillende, oppsummerer adm. dir. Hans Olav Karde i SpareBank 1 Nord-Norge.

SpareBank 1 Nord-Norge kan også vise til sterk innskuddsvekst de siste 12 månedene på hele 6,9 prosent, mot 4,3 prosent for samme periode i fjor.

-Dette viser at folk bruker de urolige tidene til å spare. For oss betyr det at vår egenfinansiering er betydelig styrket, noe som er meget positivt, forklarer Karde.

Utlånsveksten de siste 12 måneder (inklusive overførte lån til SpareBank 1 Boligkreditt) er på 5,1 prosent, mot 11 prosent for samme periode i fjor.  Veksten fordeler seg med 8,2 prosent i personmarkedet mens næringsliv og offentlig sektor har en reduksjon på 0,8 prosent. Inklusive overførte lån til SpareBank 1 Boligkreditt er andelen utlån til personmarkedet noe høyere enn ved utgangen av 4. kvartal 2008, og utgjør 68 prosent av totale utlån per 30.06.09.

-Finanskrisen, med en avtakende økonomisk vekst og usikkerhet i boligmarkedet, har som forventet ført til redusert utlånsvekst.  Vi regner også med at tiden fremover vil preges av en svak makroøkonomi med svak vekst i utlån.  Vi har likevel fortsatt ambisjoner om utlånsvekst og økte markedsandeler, sier Karde.

Netto tap kom på 102 mill kroner, mot 28 mill kroner for samme periode i fjor. Dette er lavt med hensyn til den økonomiske situasjonen.

Her er nøkkeltallene (samme periode 2008):

• Driftsresultat før skatt for første halvår på 359 mill kroner (262 mill kroner).
    • Egenkapitalavkastning etter skatt på 12,6 % (8,7 %).
    • Resultat per grunnfondsbevis hittil i år (morbank): kr 7,10 (kr 4,45).
  • Fortsatt god underliggende bankdrift; resultat fra basisdriften før tap på 338 mill kroner (345 mill).
  • Samlet resultatbidrag fra konsernets datterselskaper for 1. halvår på 31 mill kroner.
  • Netto resultat fra finansielle investeringer første halvår er 123 mill kroner (- 55 mill kroner).
  • Kostnadsutvikling under kontroll, reduksjon på 22 mill kroner eller 4,5 % sammenlignet med 2008. Kostnadsprosent 50,4 % (62,9 %).
  • Lave tap på utlån hensyntatt den makroøkonomiske situasjonen: Netto tap på 102 mill kroner (28 mill kroner).
  • Fortsatt lav utlånsvekst: Utlånsvekst siste 12 måneder (inkl. overførte lån til SpareBank 1 Boligkreditt): 5,1 % (11,0 %).
    • Personmarkedet 8,2 % (inkl. SpareBank 1 Boligkreditt).
    • Bedriftsmarkedet -0,8 %.
  • Regnskapet viser en utlånsvekst siste 12 måneder på 1,1 % (4,3 %).
  • Fortsatt meget god innskuddsutvikling: Innskuddsvekst siste 12 måneder: 6,9 % (4,3 %).
  • Innskuddsdekning: 71,6 % (67,7 %).
  • Banken har god soliditet med en kjernekapitaldekning (konsern) på 9,7 % (9,4 %).
  • Fortsatt tilfredsstillende likviditet.
Mer detaljerte opplysninger om konsernets drift er å finne i vedlagte rapporter.

Eventuelle spørsmål rettes til adm. direktør Hans Olav Karde, tlf 901 51 981 eller
viseadm. direktør Oddmund Åsen, tlf 906 72 757.
Se også bankens hjemmeside: www.snn.no.

Tromsø, 12. august 2009
SpareBank 1 Nord-Norge

Kjell Kolbeinsen
informasjonsdirektør

Om SpareBank 1 Nord-Norge:

SpareBank 1 Nord-Norge er en ledende leverandør av finansielle tjenester og produkter til person- og bedriftsmarkedet og offentlig sektor i landsdelen. Banken har en samlet kundebase på ca. 244 000 personkunder, ca. 36 500 bedriftskunder inklusiv offentlig sektor, lag og foreninger, og omlag 101 000 forsikringskunder. Banken er representert gjennom 81 kontorer i Finnmark, Troms, Nordland og på Svalbard. SpareBank 1 Nord-Norge har et eget representasjonskontor i Murmansk (Russland), og er medeier i den russiske banken Bank Tavrichesky OJSC som har hovedkontor i St. Petersburg (Russland).