SpareBank 1 Nord-Norge: Ønsker flere høyteknologiske bedrifter i Tromsø

Tromsø har Norges høyeste tetthet på vitenskapelige stillinger i forhold til folketallet, uten at det har gitt tilsvarende effekt på nyetableringer av bedrifter rundt dette miljøet. Nå går sentrale aktører sammen for å rette på denne skjevheten.

Samarbeidet ledes av NorInnova, som er et innovasjonsselskap for kommersialisering av nye teknologi- og forskningsbaserte forretningsideer. Øvrige deltakere er SpareBank 1 Nord-Norge, Innovasjon Norge, Troms fylkeskommune, Selskapet for industrivekst (SIVA) og Tromsø kommune.

- Målet er å styrke den kunnskaps- og kompetansebaserte næringsutviklingen slik at det skapes lønnsomme lokale og regionale nyetableringer med internasjonalt potensial, sier viseadministrerende direktør Oddmund Åsen i SpareBank 1 Nord-Norge.

Samarbeidsprosjektet har en kostnadsramme på 3,35 mill. kroner per år over en treårsperiode. Innovasjon Norge og SIVA står for henholdsvis 800 000 kroner og 850 000 kroner per år, mens NorInnova/bedrifter står for 1 050 000 kroner. SpareBank 1 Nord-Norge og Tromsø kommune stiller opp med henholdsvis 500 000 kroner og 150 000 kroner per år. Midlene skal fordeles på fire konkrete satsingsområder:

• Innovasjonsarenaer - utvikle kraftfulle regionale møteplasser og innovasjonsarenaer
  • Knoppskyting - stimulere til økt nyskaping/innovasjon i etablert næringsliv
  • Inkubator - opprettholde gode fødsels- og vekstbetingelser for nye teknologi- og forskningsbaserte bedrifter
  • Rekruttering - tiltrekke nye kunnskapsintensive bedrifter til Tromsø

NorInnova har ansatt to nye medarbeidere, Reidun Klykken og Thomas K. Føre, til å ivareta satsingen på regionale innovasjonsarenaer og knoppskyting fra etablert næringsliv. Begge kommer fra stillinger i Oslo, og tar med seg verdifull kompetanse og erfaring når de nå har valgt å flytte nordover igjen.

For ytterligere informasjon kontakt viseadm. dir. Oddmund Åsen i SpareBank 1 Nord-Norge på telefon 906 72 757 og/eller adm. dir. Karl-Johan Jakola i NorInnova på telefon 905 59 001.

Tromsø, 28. juni 2006,
for SpareBank 1 Nord-Norge