SpareBank 1 Nord-Norge gir 500.000,- kroner til Kunnskapsparken i Rana.

SpareBank 1 Nord-Norge har tildelt kr. 500.000,- fra bankens gavefond til Kunnskapsparken i Rana til etablering av et nytt og spennende deltidsstudium.

Tildelingen til Kunnskapsparken i Rana vil være med på å stimulere til en ønsket utvikling innenfor kompetanseutvikling i Helgelandsregionen, sier banksjef ved bedriftsmarked Helgeland Stig-Joar Olsen. Dette er en klar utfordring for Nord-Norge som fortsatt henger etter nasjonen med hensyn til bruk av kompetanse.

I henhold til Konjunkturbarometer for Nord-Norge våren 2007, danner kunnskap og kompetanse fundamentet for fremtidens velstandsutvikling. Kunnskap er også den sterkeste driveren når det gjelder å skape nye virksomheter.
Gjennom vårt samfunnsengasjement er vi med på å skape varige verdier som vil øke kunnskapen og kompetansen til mennesker og bedrifter i regionen, sier Olsen.

Bedriftene i regionen har etterspurt utdanningstilbud innenfor strategi og ledelse, sier daglig leder Elise Hurum ved Kunnskapsparken i Rana, som i samarbeid med Universitetet i Tromsø har etablert deltidsstudiet "Foresight Helgeland - et masteremne i fremtidsplanlegging".

Dette er SpareBank 1 Nord-Norges gavefond
  • Fond til formål innen kunnskap og forskning, kultur og tiltak rettet mot barn og ungdom
  • Fondet har per i dag en kapitalbase på ca. 147 millioner kroner
  • Sparebankloven gir sparebankene anledning til å avsette inntil 25 prosent av årsoverskuddet til gaver til allmennyttige formål. SpareBank 1 Nord-Norge avsatte 104 millioner kroner for 2006
  • Gavefondet er en viktig del av SpareBank 1 Nord-Norges samfunnsengasjement og skal bidra til vekst, utvikling og bolyst i landsdelen

Om SpareBank 1 Nord-Norge
SpareBank 1 Nord-Norge er en ledende leverandør av finansielle tjenester og produkter til person- og bedriftsmarkedet og offentlig sektor i landsdelen. Banken har en samlet kundebase på ca. 245 000 personkunder, ca. 40 500 bedriftskunder inklusiv offentlig sektor, lag og foreninger, og omlag 98 000 forsikringskunder. Banken er representert gjennom 83 kontorer i Finnmark, Troms, Nordland og på Svalbard.

For ytterligere informasjon kontakt banksjef Stig-Joar Olsen på telefon 909 16 726 eller seniorrådgiver Reidun Lunndal på telefon 900 92 969.

Tromsø, 4. juni 2007
for SpareBank 1 Nord-Norge