SpareBank 1 Nord-Norge utvider sin satsing i Troms

SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge kjøper Tromsø Regnskap AS, med kontorer i Tromsø, Finnsnes og Målselv.

– Troms er et svært viktig område for oss. Gjennom dette oppkjøpet styrker vi satsingen vår der, spesielt mot næringslivet, sier konsernsjef Petter Høiseth i SpareBank1 Nord-Norge.

Utvidelsen som nå finner sted, innebærer at SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge kjøper Tromsø Regnskap AS. Dette betyr at 15 medarbeidere nå får ny arbeidsgiver, og at 370 bedriftskunder får ny leverandør.

– Tromsø Regnskap er en veldreven virksomhet. Når vi nå går sammen, vil det gi positive synergier for begge selskapene, og ikke minst for de mange små og mellomstore bedriftene i Tromsø og Midt-Troms som bruker våre tjenester, sier Tom Robert Aasnes, som er direktør i SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge.

Tromsø Regnskap AS blir en del av SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge 1. januar 2020. Selve fusjonen vil gjennomføres i løpet av tredje kvartal 2020. Inntil da vil selskapet fortsette sin selvstendige drift.

Ser store fordeler

Tromsø Regnskap er et familieselskap eid av Arne Pedersen, hvor datter Monica Pedersen har vært både styreleder og administrativ leder.  De er svært fornøyd med å bli en del av SpareBank 1 Nord-Norge og Regnskapshuset.

– Selv om driften av selskapet har vært god, har vi kjent på at det har vært krevende å henge med på utviklingen i bransjen. Det gjelder særlig det digitale. Nå blir vi en del av et selskap som har betydelige muskler på dette området. Dessuten ser vi store fordeler av å bli en del av et stort og solid finanskonsern som SpareBank 1 Nord-Norge, sier Monica Pedersen.

Bransje i endring

Tom Robert Aasnes, administrerende direktør i SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge, peker på kraftsamling som et vesentlig fortrinn.

– I vår bransje skjer det veldig mye, veldig raskt. Det er ikke enkelt for mindre regnskapsselskaper å henge med på områder som digitalisering og automatisering. SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge er langt fremme når det gjelder moderne løsninger på disse områdene, blant annet gjennom egen avdeling for digitale tjenester. Kombinert med den kompetansen og de tjenestene som finnes i SpareBank 1 Nord-Norge for øvrig, gir dette klare fordeler for våre kunder. Det tror jeg kundene vil merke, sier Regnskapshuset-direktøren.

Regnskap Norge lager en bransjerapport som oppsummerer utviklingen i regnskapsbransjen, som i 2018 omsatte for 16,3 milliarder kroner, en økning på 7,1 prosent fra året før.  Bransjen sysselsetter over 16.000 ansatte, herav 11.600 autoriserte regnskapsførere. Det er rundt 3.500 regnskapsførerbedrifter i Norge. I rapporten antydes det en produktivitetsvekst på rundt 5 prosent det siste året.

Dette er SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge:

• Nord-Norges ledende totalleverandør av regnskaps- og rådgivingstjenester for alle bedrifter, lag og organisasjoner, uavhengig av næring og bankforbindelse.
  • Selvstendig og 100 prosent eid datterselskap av SpareBank 1 Nord-Norge
  • 15 kontorer i Nord-Norge, fra Brønnøysund i sør til Hammerfest i nord, og Kirkenes i øst.
  • Omsetning (2018): 159 mill. kr.
  • Resultat før skatt (2018): 22,5 mill. kr.
  • Antall ansatte etter oppkjøpet av Tromsø Regnskap AS: 215

• Monica Pedersen, Tromsø Regnskap AS, telefon 913 64 589
  • Tom Robert Aasnes, adm. dir. SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge, telefon 915 68 679
  • Ronni Isaksen, leder Regnskapshusets avd. Tromsø, telefon 908 13 947