Uendelig skjønnhet i Bodø Kunstforening

Torsdag 16. april åpner vandreutstillingen "Inexhaustible Beauty - Uendelig skjønnhet" i Bodø Kunstforening. Utstillingen viser 24 verker av 21 kunstnere fra samlingen til SpareBank 1 Nord-Norges kunststiftelse.

Pressemelding fra SpareBank 1 Nord-Norges kunststiftelse og Nordnorsk Kunstmuseum.

SpareBank 1 Nord-Norges kunststiftelse ble opprettet i 2007 med formål å styrke nordnorsk kultur og identitet. I dag eier de en av de største kunstsamlingene i landsdelen.

- Styret i kunststiftelsen har satset på samtidskunst i sine innkjøp de senere årene, og utstillingen presenterer flere nyervervede verker, forklarer Elisabeth Johansen, styreleder i SpareBank 1 Nord-Norges kunststiftelse.

Det er det nyervervede verket "Inexhaustible Beauty – The Garden I" (2011) av Marianne Darlén Solhaugstrand fra Ibestad, som har gitt utstillingen tittel. Den engelske tittelen kan oversettes til norsk med «uendelig skjønnhet».

- Det er nettopp «uendelig skjønnhet» som kjennetegner den nordlige landsdel, en landsdel som er rik på natur og ressurser. Utstillingen er en hyllest til Nord-Norge og de nordnorske kunstnere, samtidig som den inviterer til refleksjon om universelle temaer som kjønnsroller, identitet, samfunnsstrukturer og naturens sårbarhet og skjønnhet, sier Johansen.

I tillegg henspiller utstillingen til et langt og godt samarbeid mellom Nordnorsk Kunstmuseum, SpareBank 1 Nord-Norges kunststiftelse og SpareBank 1 Nord-Norge. Utstillingen er kuratert og turneres av Nordnorsk Kunstmuseum.

- Sammen løfter vi kunstfeltet her i Nord-Norge og bringer kunsten ut i landsdelen, sier direktør ved Nordnorsk Kunstmuseum Knut Ljøgodt om samarbeidet.

Utstillingen åpnes i Bodø Kunstforening torsdag 16. april klokken 18.00. Det er SpareBank 1 Nord-Norges konsernsjef Jan-Frode Janson som skal forestå åpningen.

- Vi håper at riktig mange finner veien til utstillingen og oppdager skjønnheten i samtidskunsten, sier Janson.

Velkommen til utstillingsåpning!

Nordnorsk Kunstmuseum:
Lise Dahl
E-post: lise@nnkm.no

SpareBank 1 Nord-Norges kunststiftelse:
Rigmor Schjelderup Berntsen
E-post: rsb@snnstiftelsene.no