Et godt resultat drevet av vekst, god underliggende drift og lave tap

SpareBank 1 SR-Bank ASA (SRBNK) oppnådde et resultat på 1.131 millioner kroner før skatt i første kvartal 2023. Egenkapitalavkastningen etter skatt ble 12,3 prosent.

Veksten ble på 24,6 milliarder kroner de siste tolv månedene, tilsvarende 10,5 prosent. Utlån til Personmarked vokste med 7,0 prosent, BM Storkunde med 18,1 prosent og SMB og Landbruk med 15,2 prosent.

– Vi skal være konkurransedyktige, gi kundene våre tett oppfølging og god rådgivning, fordi vi vet at det betyr mye når økonomien er strammere. Styrket oppmerksomhet på disse områdene, bidro i første kvartal til positiv utvikling i bankens tre kundedivisjoner. Vår tydelige ambisjon er å fortsette veksten i Sør-Norge, gjennom å skape gode relasjoner til kundene våre, sier konsernsjef Benedicte Schilbred Fasmer.

Resultatet i kvartalet økte med 210 millioner kroner til 1.131 millioner kroner, fra 921 millioner kroner i første kvartal 2022. Utlånsvekst, bedret rentemargin og økt avkastning på egenkapitalen bidro til at netto renteinntekter ble 1.402 millioner kroner i kvartalet, opp fra 1.014 millioner kroner på samme tid i fjor.

Konsernet hadde 35 millioner kroner i nedskrivninger på utlån og finansielle forpliktelser i første kvartal, sammenlignet med 15 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Utviklingen i norsk økonomi ble sterkere enn ventet, arbeidsledigheten holdt seg lav og det var høy aktivitet i energibransjen. Dette bidro til fortsatt lave nedskrivninger.

Netto provisjons- og andre inntekter ble 455 millioner kroner i første kvartal, en økning fra 430 millioner kroner i første kvartal 2022. Dette skyldes høyere inntekter fra betalingsformidling, forsikring og tilrettelegging, samt økte inntekter fra SpareBank 1 ForretningsPartner.

Økte kostnader og lavere inntekter fra finansielle investeringer trakk ned det samlede resultatet i første kvartal, der også et svakere resultat i SpareBank 1 Gruppen AS påvirket negativt. Netto inntekter fra finansielle investeringer ble 71 millioner kroner i første kvartal, ned fra 187 millioner kroner i første kvartal 2022.

Konsernets driftskostnader økte med 67 millioner kroner fra første kvartal i fjor, til 761 millioner kroner. Høyere aktivitet i morbank og datterselskaper, lønnsvekst og satsinger i nye markedsområder, var hovedårsakene til økningen. Kostnadsprosenten i konsernet ble 39,5 prosent, mot 42,6 prosent i første kvartal 2022.

– Næringslivet har fått en bedre start på året enn ventet. Fremover forventes det at aktiviteten på Sør-Vestlandet vil kunne holde seg på et høyere nivå enn i resten av landet. Selv om arbeidsledigheten kan komme noe opp, gjør det at mange er i jobb at husholdningene har god kontroll på privatøkonomien, tross økte priser og renter, sier Benedicte Schilbred Fasmer.

1. kvartal 2023

• Resultat før skatt: 1.131 mill. kroner (921 mill. kroner)
  • Resultat etter skatt: 881 mill. kroner (753 mill. kroner)
  • Egenkapitalavkastning etter skatt: 12,3 prosent (11,4 prosent)
  • Resultat pr aksje: 3,31 kroner (2,87 kroner)
  • Netto renteinntekter: 1.402 mill. kroner (1.014 mill. kroner)
  • Netto provisjons- og andre inntekter: 455 mill. kroner (430 mill. kroner)
  • Netto inntekter fra finansielle investeringer: 71 mill. kroner (187 mill. kroner)
  • Driftskostnader: 761 mill. kroner (694 mill. kroner)
  • Nedskrivninger på utlån og finansielle forpliktelser: 35 mill. kroner (15 mill. kroner)
  • Ren kjernekapital: 17,42 prosent (17,60 prosent)
  • Kapitaldekning: 21,05 prosent (20,71 prosent)
    (1. kvartal 2022 i parentes)

Kvartalsrapporten kan i sin helhet lastes ned fra www.sr-bank.no.

Stavanger, 4. mai 2023.

Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef, telefon 950 60 034
Inge Reinertsen, konserndirektør for økonomi og finans, telefon 909 95 033
Morten Forgaard, økonomidirektør, telefon 916 21 425
Øyvind Knoph Askeland, kommunikasjonsdirektør, telefon 922 32 639

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-1.