Et resultat preget av god underliggende drift, vekst og positiv utvikling for næringslivet

SpareBank 1 SR-Bank ASA oppnådde et resultat før skatt på 921 millioner kroner for første kvartal 2022, mot 880 millioner kroner for samme kvartal i 2021. God drift, utlånsvekst og positiv utvikling i næringslivet bidrar til resultatet.

– Vi har fått en god start på året, med en samlet utlånsvekst på 5,6 prosent og med 7 prosent i andre inntekter. Vi ser også at satsingen vår i markedsområdene utenfor Rogaland gir uttelling, hvor vi i Oslo og Viken har vokst med 51 prosent de siste to årene. At vi har styrket vår satsing på SpareBank 1 SR-Bank ForretningsPartner, gir oss større bredde i kompetansen i konsernet og i vår tilstedeværelse i Sør-Norge, sier Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef i SpareBank 1 SR-Bank.

Konsernets netto renteinntekter for første kvartal 2022 ble 1.009 millioner kroner, mot 995 millioner kroner i første kvartal i 2021. Netto renteinntekter ble påvirket av lavere utlånsmarginer grunnet stigende markedsrente det siste året. Den negative effekten ble motvirket av økt utlånsvolum og bedring av innskuddsmarginer.

Egenkapitalavkastningen i første kvartal 2022 ble 11,4 prosent etter skatt, mot 11,6 prosent for samme periode i fjor.

Netto nedskrivninger på utlån og finansielle forpliktelser ble 15 millioner kroner i første kvartal 2022, en reduksjon på 106 millioner kroner fra første kvartal i 2021, som var preget av pandemien.

Driftskostnadene for første kvartal var på 695 millioner kroner, opp fra 612 millioner kroner i samme kvartal i 2021. En stor del av økningen er knyttet til SpareBank 1 SR-Bank ForretningsPartners oppkjøp av Tveit Regnskap i april 2021.

Krigen i Ukraina har påvirket enkelte deler av næringslivet i form av økte råvarepriser og transportkostnader, knapphet på råvarer og redusert omsetning. Det er svært få kunder i SpareBank 1 SR-Bank som er direkte eksponert, og næringslivet er godt rustet til å håndtere utfordringene.

– Med et dypt tragisk bakteppe, er det likevel verdt å glede seg over at bedriftskundene har levert gode resultater. Arbeidsledigheten er lav og bransjene som har hatt utfordringer har igjen økt aktivitet. Vi er på et høyere nivå i norsk økonomi enn før pandemien, som virker å være et tilbakelagt stadium. Usikkerheten har økt internasjonalt, og vi følger opp bedriftene for å opprettholde den gode risikoprofilen i utlånsporteføljen, sier Benedicte Schilbred Fasmer.

1. kvartal 2022

• Resultat før skatt: 921 mill. kroner (880 mill. kroner)
  • Resultat etter skatt: 753 mill. kroner (718 mill. kroner)
  • Egenkapitalavkastning etter skatt: 11,4 prosent (11,6 prosent)
  • Resultat pr aksje: 2,87 kroner (2,74 kroner)
  • Netto renteinntekter: 1.009 mill. kroner (995 mill. kroner)
  • Netto provisjons- og andre inntekter: 430 mill. kroner (402 mill. kroner)
  • Netto inntekter fra finansielle investeringer: 192 mill. kroner (216 mill. kroner)
  • Driftskostnader: 695 mill. kroner (612 mill. kroner)
  • Nedskrivninger på utlån og finansielle forpliktelser: 15 mill. kroner (121 mill. kroner)
  • Samlet utlånsvekst siste 12 måneder: 5,6 prosent (2,3 prosent)
  • Innskuddsvekst siste 12 måneder: 10,8 prosent (21,4 prosent)
  • Ren kjernekapitaldekning: 17,6 prosent (18,1 prosent)
  • Kapitaldekning: 20,7 prosent (21,5 prosent)
    (1. kvartal 2021 i parentes)

​​​​​​​Kvartalsrapporten kan i sin helhet lastes ned fra www.sr-bank.no.

Stavanger, 5. mai 2022

Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef, telefon 950 60 034