Et sterkt resultat preget av god underliggende drift og betydelig lavere nedskrivninger

SpareBank 1 SR-Bank ASA (SRBNK) oppnådde en resultatvekst på 52 prosent med et resultat før skatt på 1.073 millioner kroner for fjerde kvartal 2021, mot 705 millioner kroner for samme kvartal i 2020. Resultatet preges av økning i netto renteinntekter, provisjonsinntekter, finansielle inntekter og lavere tap, sammenlignet med samme periode i 2020.

Egenkapitalavkastningen etter skatt er på 14,0 prosent for kvartalet, mot 9,7 prosent for fjerde kvartal 2020, og opp fra 11,7 prosent i tredje kvartal 2021.

Nedskrivninger på utlån og finansielle forpliktelser er i fjerde kvartal reversert med netto 24 millioner kroner, mot 270 millioner kroner i nedskrivninger i samme kvartal i 2020. Samlede nedskrivninger for året 2021, endte på 192 millioner kroner.

– 2021 ble et år med uforutsigbarhet som følge av utviklingen av koronapandemien, men både person- og bedriftskundene våre har vist en imponerende evne til å håndtere denne usikkerheten. I tillegg til å skape gode resultater i en utfordrende tid, har også bedriftene fortsatt arbeidet med bærekraftig omstilling. Jeg er i så måte optimistisk på næringslivets vegne når vi ser fremover, sier Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef i SpareBank 1 SR-Bank.

Driftskostnadene for fjerde kvartal er på 755 millioner kroner, opp fra 629 millioner kroner i samme kvartal i 2020 og 666 millioner kroner i tredje kvartal. For 2021 ble driftskostnadene 2.714 millioner kroner, mot 2.386 millioner kroner i 2020. Et betydelig høyere aktivitetsnivå gjennom året, kostnader i oppkjøpt virksomhet og høyere variable lønnskostnader, som følge av et godt resultat for året samlet sett, bidrar til økningen. Kostnadsprosenten for konsernet ble 40,2 prosent i 2021, mot 38,3 prosent i 2020.

Samlet sett i 2021 ble resultat før skatt 3.838 millioner kroner og 3.156 millioner kroner etter skatt. Det gir en egenkapitalavkastning etter skatt på 12,6 prosent.

– Det er et sterkt resultat vi leverer for 2021, og jeg er godt fornøyd med aktiviteten vi har hatt i alle forretningsområdene. Jeg vil spesielt berømme medarbeiderne for den innsatsen og fleksibiliteten de har vist gjennom et krevende år. Det er også gledelig at resultatene til selskapene i SpareBank 1 Gruppen gir betydelige resultatbidrag, sier Benedicte Schilbred Fasmer.

– Når det gjelder forventningene for 2022, ser vi at flertallet av bedriftene i Sør-Norge tror på vekst og positiv utvikling. Med bedring i økonomien, lav arbeidsledighet og lavere usikkerhet, forventer vi høy aktivitet også fremover, legger konsernsjefen til.

4. kvartal 2021

• Resultat før skatt: 1.073 mill. kroner (705 mill. kroner)
  • Resultat etter skatt: 889 mill. kroner (608 mill. kroner)
  • Egenkapitalavkastning etter skatt: 14,0 prosent (9,7 prosent)
  • Resultat pr aksje: 3,41 kroner (2,30 kroner)
  • Netto renteinntekter: 1.005 mill. kroner (994 mill. kroner)
  • Netto provisjons- og andre inntekter: 455 mill. kroner (370 mill. kroner)
  • Netto inntekter fra finansielle investeringer: 344 mill. kroner (240 mill. kroner)
  • Driftskostnader: 755 mill. kroner (629 mill. kroner)
  • Nedskrivninger på utlån og finansielle forpliktelser: -24 mill. kroner (270 mill. kroner)
  • Ren kjernekapitaldekning: 17,4 prosent (18,3 prosent)
  • Styret foreslår et utbytte på 6,00 kroner pr aksjer for inntektsåret 2021 (3,10 kroner)
    (4. kvartal 2020 i parentes)

Kvartalsrapporten kan i sin helhet lastes ned fra www.sr-bank.no.

Stavanger, 9. februar 2022

Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef, telefon 950 60 034