God utvikling i bankdriften og verdipapirmarkedene bidrar til et solid resultat for 1. halvår 2009

SpareBank 1 SR-Bank oppnådde et resultat før skatt på 490 millioner kroner i 1. halvår 2009, 25 millioner kroner lavere enn på samme tid i fjor. Egenkapital-avkastningen etter skatt ble 12,6 prosent.

For 2. kvartal 2009 isolert var resultatet før skatt 378 mill kroner og egenkapital-avkastningen etter skatt 19,9 prosent.

- Resultatet reflekterer både bankens sterke markedsposisjon og at utviklingen i norsk økonomi og i vår region har vært bedre enn fryktet ved inngangen til året. Tapsavsetningene har i 1. og 2. kvartal i år blitt redusert sammenlignet med 4. kvartal 2008, sier administrerende direktør i SpareBank 1 SR-Bank Terje Vareberg.

Konjunkturnedgangen har blant annet blitt dempet av høy aktivitet i oljesektoren, med høye investeringer og en oljepris som er nær doblet fra nivåene ved begynnelsen av året. Boligmarkedet har bedret seg, noe som har bidratt til et godt resultat for EiendomsMegler 1 SR-Eiendom AS samt at etterspørselen etter boliglån har tatt seg opp i løpet av første halvår 2009.

- Spesielt gledelig er det å registrere at den underliggende bankdriften viser en god utvikling. Netto renteinntekter er omlag på samme nivå som i fjor på tross av at våre finansieringskostnader har økt. Det viser at arbeidet med å tilpasse prising av lån og kreditter, i henhold til økt risiko og økte finansieringskostnader, har begynt å gi resultater. Over tid vil dette arbeidet, sammen med tiltak for å justere kapasiteten i tråd med vekstmulighetene for virksomheten, bidra til en fortsatt positiv utvikling for banken, sier Vareberg.

Nøkkeltall for 1. halvår 2009 (1. halvår 2008 i parentes):

• Resultat før skatt: 490 mill kr (515 mill kr)
  • Egenkapitalavkastning etter skatt: 12,6 % (13,1 %)
  • Netto tapsavsetninger: 209 mill kr (27 mill kr)
  • Netto renteinntekter: 756 mill kr (771 mill kr)
  • Netto provisjons- og andre inntekter: 451 mill kr (421 mill kr)
  • Netto avkastning på finansielle investeringer: 259 mill kr (74 mill kr)
  • Utlånsvekst hittil i år: 2,9 %. Utlånsvekst siste 12 mnd: 12,6 % (20,1 %)
  • Innskuddsvekst hittil i år: 2,6 %. Innskuddsvekst siste 12 mnd: -6,2 % (18,7 %)
  • Resultat pr grunnfondsbevis: 2,38 kr (2,49 kr)
  • Kjernekapitaldekning: 7,0 % (6,4 % per 31.12.2008)

- Kjernekapitaldekningen har økt fra 6,4 prosent ved årsskiftet til 7,0 prosent per 30. juni 2009. Kjernekapitaldekningen skal styrkes ytterligere både for å øke bankens soliditet og utlånsevne. Vi tar sikte på å øke den til minimum 9 prosent. Kapitaltilførsel fra Statens Finansfond er et alternativ som vurderes, sier Terje Vareberg.

Kvartalsrapporten kan i sin helhet lastes ned fra www.sr-bank.no

Stavanger, 12. august 2009

Terje Vareberg, administrerende direktør, telefon 911 00 448
Erling Øverland, konserndirektør for økonomi og finans, telefon 915 56 542
Thor-Christian Haugland, konserndirektør for kommunikasjon, telefon 480 316 33.