Implementeringseffekter ved overgang til internasjonale regnskapsregler:

Report this content

Fra 1.1.2005 skal alle børsnoterte konsern innen EU (herunder også EØS-landene) avlegge kvartals- og årsregnskap etter internasjonale regnskapsstandarder (IAS/IFRS regelverket).
Sparebank 1 SR-Bank som er et børsnotert konsern skal avlegge regnskapet for 1. kvartal 2005 den 28.4.2005 etter nytt gjeldende regelverk.
Utkast til åpningsbalanse for 2004 og 2005 er omarbeidet ut fra nåværende forståelse av IFRS-regelverket. Åpningsbalansene er ikke revidert.

I henhold til IAS 1 (førstegangsimplementering av IAS/IFRS) skal overgangseffektene ved førstegangsimplementering føres mot egenkapital. Hovedregelen er at overgangstidspunktet er 1.1.2004, men det er gitt unntak for IAS 39 der overgangen skjer 1.1.2005. For SpareBank 1 SR-Banks konsern regnskap gjelder dette poster knyttet til utlån/tap, verdipapirer og andre finansielle instrumenter.

Oppsummert øker egenkapitalen med 180 mill kr fra 31.12.2003 til 1.1.2005 etter at alle implementeringseffekter pr 1.1.2004 og 1.1.2005 er foretatt. En av endringene som blir gjort er at avsatt utbytte blir stående under egenkapital inntil vedtak blir gjort av Representantskapet. Pr 1.1.2005 er dette beløpet på 208 mill kr. Ser en bort fra denne effekten som kun er en midlertidig effekt vil netto endring av egenkapital være en reduksjon på 28 mill kr.  Dette er lavere enn det beløp som ble presentert i fremleggelse av årsresultat 2004.  Estimatet var da - 100 mill kr.
Egenkapitaleffektene belastes utjevningsfond og sparebankenes fond i henhold til grunnfondsbevisbrøk 31.12.2004. (56,32 % fra utjevningsfond og 43,68 % fra sparebankenes fond).

Nettoeffekten på egenkapital er fordelt på følgende hovedposter:

Pensjonskorridor
- 194
Effekt fra eierandel Sparebank 1 Gruppen
-   39
Reduksjon av tidligere uspesifiserte tap
+ 141
Aksjer vurderes til markedsverdi
+   48
Endringer vedr. utlån/utlånsgebyr
-   11
Endringer i diverse finansielle instrumenter
-   10
Diverse endringer
+    8
Endringer i årsresultat 2004 fra NRS til IFRS
+  29

Nettoeffekt før endring utbytte
-   28
Avsatt utbytte 31.12.2004
Nettoeffekt pr 1.1.2005
+ 180

(Tall er oppgitt i hele mill kr og er regulert for eventuell skatteeffekt.)

Det er foreløpig ikke tillatt å anvende IAS/IFRS regelverket i selskapsregnskapet for sparebanker. Uttalelser fra Kredittilsynet tilsier at dette tidligst vil være mulig fra 4. kvartal 2005. Inntil da blir det utarbeidet eget selskapsregnskap etter NRS regelverket. For sammenlignbarhetens skyld vil banken lage et proforma IFRS selskapsregnskap som presenteres sammen med konsernresultatet.

Vedlagt følger:
 - Balanseavstemming NRS-IFRS 1.1.2004
 - Balanseavstemming NRS-IFRS 1.1.2005
 - Resultatavstemming NRS-IFRS 31.1.2004
 - Regnskapsprinsipper

Stavanger, 22. april 2005
SpareBank 1 SR-Bank

For ytterligere opplysninger kontakt direktør økonomi og risikostyring Tor Dahle, <!-- hugin-supplied --><br> telefon 51 50 95 56/915 47503 eller regnskapssjef Gro Tveit, telefon 51 50 93 31/ 91566329