Øyvind Knoph Askeland er ny kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 SR-Bank

SpareBank 1 SR-Bank rekrutterer fra egne rekker når Øyvind Knoph Askeland tiltrer i rollen som ny kommunikasjonsdirektør i konsernet.

33-åringen er utdannet journalist ved Universitetet i Stavanger, og tar med seg bred erfaring fra mediehusene VG, Bergens Tidende og Rogalands Avis. Han har også vært informasjonssjef i Norsk olje og gass, før han kom til SpareBank 1 SR-Bank i mai 2017.

– For meg er dette er en av landets mest spennende roller. SpareBank 1 SR-Bank er et finanskonsern med ambisjoner om å begeistre og ivareta person- og bedriftskundene på en god måte. Jeg er både ydmyk og stolt over å få muligheten til å bidra til at vi lykkes sammen med dem, sier Øyvind Knoph Askeland.

– Jeg er stolt over å ha funnet en kommunikasjonsdirektør fra egne rekker. Øyvind er et ungt ledertalent, som har erfaring og et sterkt engasjement for å lykkes i rollen. Han kjenner konsernet godt, er en pådriver for den sterke og positive kulturen i SpareBank 1 SR-Bank, og brenner for regionen og samfunnet rundt oss, sier Nina Moi Edvardsen, konserndirektør for HR, Bærekraft og Kommunikasjon.

SpareBank 1 SR-Bank skal være en aktiv bidragsyter til lavutslippssamfunnet og til omstillingen i næringslivet. Avdelingen for HR, Bærekraft og Kommunikasjon skal bidra til å utvikle og styrke den samlede kompetansen i konsernet.

– HR, Bærekraft og Kommunikasjon skal være et strategisk, faglig og operativt nav i konsernet. Øyvind blir viktig når vi skal bygge laget, og implementere den nye strategien i SR-Bank.

– God kommunikasjon bygger sterk kultur. I samspill med HR og Bærekraft blir våre eksperter på kommunikasjon viktige for at vi når de målene vi har satt oss. Med disse avdelingene samlet, står vi godt rustet til å kunne omstille oss og møte de nye kravene og forventningene fra kundene og samfunnet rundt oss, sier Nina Moi Edvardsen.

SpareBank 1 SR-Bank er til stede i store deler av Sør-Norge, og betjener mer enn 350.000 person- og bedriftskunder. Konsernet har rundt 1600 medarbeidere med kompetanse innen et bredt spekter av ulike fagfelt.

– Som et stort finanskonsern i Sør-Norge, som er til stede i lokalsamfunnene, kan vi påvirke og utgjøre en positiv forskjell. Med en tydelig stemme og medarbeidere med høy kompetanse, skal vi være en pådriver for omstilling, en god alliert og sparringpartner for nye og eksisterende kunder, sier Øyvind Knoph Askeland.