Solid resultat fra SpareBank 1 SR-Bank ASA

Report this content

SpareBank 1 SR-Bank oppnådde et resultat før skatt på 1.303 millioner kroner pr 30. september 2012, mot 1.005 millioner kroner for samme periode i fjor. Egenkapitalavkastningen etter skatt utgjorde 12,8 % (10,4 %). Resultat før skatt, for kvartalet isolert sett, ble 505 millioner kroner (253 milloner kroner). Det gir en egenkapitalavkastning etter skatt på 13,6 % (7,2 %).

- Regionen går godt og konsernet leverer solide resultater. Resultatet preges av god kundevekst, samlet vekst i inntektene, moderat økning i kostnadene og lave tap. Totalt sett bør 2012 bli et godt år for SpareBank 1 SR-Bank, sier administrerende direktør Arne Austreid.

Aktiviteten og lønnsomheten blant bedriftene på Sørvestlandet er høy, tross vedvarende uro i store deler av den internasjonale økonomien. Dette, sammen med tett oppfølging av kunder og godt forebyggende arbeid i banken, gjør at tapene til banken er lave.

Konsernets netto renteinntekter, inkludert provisjonsinntekter og resultatbidrag fra SpareBank 1 Boligkreditt og SpareBank 1 Næringskreditt, økte med 168 millioner kroner sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Dessuten øker inntektene fra EiendomsMegler 1 SR-Eiendom og fra konsernets finansielle investeringer. I sum øker inntektene med 395 millioner kroner sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Dette er viktig for å styrke konsernets posisjon ytterligere.

-Vi er en solid bank og har skarpt fokus på langsiktig lønnsomhet gjennom styrking av konsernets underliggende drift. Dette er avgjørende viktig i en tid hvor bransjen står overfor økte krav både til egenkapital og langsiktig finansiering, sier Austreid.

Nøkkeltall pr 30. september 2012

§  Resultat før skatt: 1.303 mill kroner (1.005 mill kroner)
§  Resultat etter skatt: 1.017 mill kroner (744 mill kroner)
§  Egenkapitalavkastning etter skatt: 12,8 % (10,4 %)
§  Resultat pr aksje: 3,98 kroner (3,69 kroner)
§  Netto renteinntekter: 1.262 mill kroner (1.308 mill kroner)
§  Netto provisjons- og andre inntekter: 1.055 mill kroner (887 mill kroner)
§  Netto inntekter fra finansielle investeringer: 481 mill kroner (208 mill kroner)
§  Driftskostnader: 1.384 mill kroner (1.304 mill kroner)
§  Nedskrivning på utlån: 111 mill kroner (94 mill kroner)
§  Samlet utlånsvekst siste 12 måneder: 8,5 % (15,3 %)
§  Innskuddsvekst siste 12 måneder: 7,6 % (15,5 %)
§  Kjernekapitaldekning: 11,5 % (9,6 %)
§  Ren kjernekapitaldekning: 9,4 % (8,2 %)

(Pr 30. september 2011 i parentes)

SpareBank 1 SR-Bank gjør betydelige grep for å få til enda mer effektiv drift og bedre tjenester for kundene. Sist ute er ny mobilbank for bedriftsmarkedet.

Ingen bankkunder bruker mobilbanken oftere enn kundene til SpareBank 1 SR-Bank. Veksten innen mobile banktjenester forventes å fortsette og antall pålogginger i mobilbank vil trolig passere tradisjonell nettbank ved årsskiftet.

- Våre kunder viser stort ønske om å ta i bruk nye teknologiske løsninger. Gode produkter, enkle tjenester, solide relasjoner og effektiv drift, er viktige elementer for å sikre god lønnsomhet framover, sier Austreid.

Kvartalsrapporten kan i sin helhet lastes ned fra www.sr-bank.no

Stavanger, 1.november 2012

Arne Austreid, administrerende direktør, telefon 900 77 334.
Inge Reinertsen, konserndirektør for økonomi og finans, telefon 909 95 033.
Thor-Christian Haugland, konserndirektør for kommunikasjon, telefon 480 31 633.
Vidar Torsøe, direktør IR, telefon 970 80 656.