• SpareBank 1 SR-Bank/

SpareBank 1 SR-Bank - Godkjennelse av årsregnskap 2004, splitt av grunnfondsbevis og fondsemisjon, kontoretablering og valg til styret og kontrollkomite.

Report this content

Representantskapet i Sparebanken Rogaland har den 31. mars 2005 vedtatt følgende :

1. Fastsettelse av regnskap for 2004

Representantskapet fastsatte regnskap og balanse for 2004 for SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 SR-Bank konsernet herunder årsoppgjørs-disposisjoner og anvendelse av årets resultat slik:

Mill kr
Årets overskudd
Fond for vurderingsforskjeller
Til disposisjon

Utbytte (kr 23 pr. bevis)
Utjevningsfond
Grunnfondsbeviseiernes andel

Sparebankens fond
Gavefond
60,0
Bankens andel

Sum

2. Avsetning til allmennyttige formål

I samsvar med Sparebanklovens § 28 kan inntil 25% av den delen av over-skuddet etter skatt som tilfaller sparebankenes fond, brukes til allmennyttige formål enten direkte eller som avsetning til gavefond.

Representantskapet ga styret fullmakt til å disponere bankens gavefond noe som for regnskapsåret 2004 medførte en overføring av 60 millioner kroner.

3. Splitt av grunnfondsbevisene og fondsemisjon

3.1 Splitt av grunnfondsbevisene
Hvert grunnfondsbevis pålydende kr 100,- splittes til 2 grunnfondsbevis pålydende kr 50,-. Bankens grunnfondskapital vil etter splitten, men før fonds-emisjonen være kr 904.583.400 fordelt på 18.091.668 grunnfondsbevis pålydende kr 50,-.

3.2 Forhøyelse av bankens grunnfondskapital ved fondsemisjon
Grunnfondsbeviskapitalen forhøyes med kr 226.145.850 fra kr 904.583.400 til kr 1.130.729.250, ved utstedelse av 4.522.917 nye grunnfondsbevis (fribevis).

Fondsemisjonen gjennomføres ved overføring av kr 226.145.850 fra utjevningsfondet. De nye grunnfondsbevisenes pålydende skal være kr 50,-.

Det utstedes totalt 4.522.917 nye grunnfondsbevis à kr 50,- ved at 4 gamle grunnfondsbevis gir rett til 1 nytt grunnfondsbevis. Ved tildeling legges til grunn det antall bevis den enkelte grunnfondsbeviseier hadde pr. 31. mars 2005.

Grunnfondsbeviseiere som på bakgrunn av nevnte forholdstall har grunnfonds-bevis som det ikke vil bli utstedt nye grunnfondsbevis for, vil være berettiget til delbevis for sine overskytende grunnfondsbevis. Banken vil på vegne av disse selge de grunnfondsbevis som eies av delbeviseiere. Salget vil skje i markedet første børsdag etter at fondsemisjonen er registrert i VPS. Den forholdsmessige del den enkelte delbeviseier da har krav på av salgsbeløpet vil bli godskrevet vedkommendes utbyttekonto i VPS så raskt dette praktisk lar seg gjøre.

De nye grunnfondsbevisene skal ha samme prioritet som de eksisterende grunnfondsbevisene. De nye grunnfondsbevisene gir rett til utbytte fra og med regnskapsåret 2005, og øvrige rettigheter fra og med tidspunkt for registrering av kapitalforhøyelsen i Foretaksregisteret.

3.3 Endring av vedtektenes kapittel 2, § 2.1 første avsnitt til :
Sparebankens grunnfondskapital utgjør kr 1.130.729.250 fordelt på 22.614.585 grunnfondsbevis à kr 50,- fullt innbetalt.

4. Fullmakt til kontoretablering

Representantskapet og styret i fellesmøte gir styret fullmakt til å etablere inntil 2 avdelingskontor i Hordaland fylke og avdelingskontor i Farsund i Vest-Agder fylke innenfor en tidsramme på 1 år fra dags dato. Fullmakten gjelder fram til 31.03.2006.

Representantskapet gir styret fullmakt til å endre vedtektenes § 1.1 Kontorkommunene og § 3.2 Valgkretser til representantskapet når kontor er etablert.

5. Fullmakt til erverv og pant i egne grunnfondsbevis

Styret gis fullmakt til å erverve og etablere pant i egne grunnfondsbevis for samlet pålydende 350 millioner kroner innenfor de rammer som er angitt i lov og forskrift.

Den samlede beholdning av grunnfondsbevis som banken eier og/eller har avtalepant i kan ikke overstige 10% av bankens grunnfondskapital.

Det minste beløp som kan betales for grunnfondsbevisene er kr 50,- og det høyeste beløp er kr 300,-. Denne rammen gjelder også for avtalepant slik at fordringen pantet skal sikre må ligge innenfor disse beløpsmessige begrensninger.

Erverv av grunnfondsbevis skal skje ved kjøp i verdipapirmarkedet via Oslo Børs og avhendelse skal skje gjennom salg i samme marked, eventuelt som rettet salg mot ansatte innenfor de lover og forskrifter som gjelder.

Fullmakten gjelder i 18 måneder fra 1. april 2005 til 30. september 2006.

6. Presisering/Endring av utbyttepolitikken til :

Sparebanken Rogaland har som økonomisk mål for sin virksomhet å oppnå resultater som gir god og stabil avkastning på bankens samlede egenkapital og derigjennom skape verdier for grunnfondsbeviseierne i form av konkurransedyktig utbytte og verdistigning på grunnfondsbevisene. Bankens årsoverskudd vil bli fordelt mellom grunnfondsbeviseierne og sparebankens fond i samsvar med deres andel av bankens egenkapital. I den forholdsmessige fordelingen mellom kontantutbytte og utjevningsfond vil variasjoner kunne framkomme når hensynet til bankens egenkapitalutvikling må vektlegges.

7. Valg

Representantskapet har i sitt møte den 31. mars 2005 gjort følgende valg :

Representantskap
Valgperiode
Einar Risa, leder
Per Haram, nestleder

Kristian Eidesvik
Ingrid Landråk
John Peter Hernes
Gunn Jane Håland
Anne Elisabeth Kroken
Kontrollkomite