SpareBank 1 SR-Bank - Nytt konserthus, en styrking av regionalt kultur- og næringsliv

Report this content

SpareBank 1 SR-Bank har i dag tildelt det nye konserthuset ved ordfører i Stavanger kommune, Leif Johan Sevland, 25 millioner kroner. En livskraftig og konkurransedyktig region er avhengig av at gode og framtidsrettede bedrifter vil drive sin virksomhet her samt at dyktig mennesker finner regionen attraktiv å bo og arbeide i.

Stavanger Konserthus er en etterlengtet arena for et inspirerende og velrenommert musikkmiljø i Bjergsted med et symfoniorkester som, i de senere år, har vunnet stor anerkjennelse i inn- og utland. Musikkmiljøet representerer et stort mangfold med blant annet Musikkonservatoriet, Lydsamlingen og Stavanger Symfoniorkester. Dette miljøet er allerede et kraftsenter med stor bredde og folkelig appell. Skal dette musikkmiljøet kunne styrke seg ytterligere, er det av avgjørende betydning at miljøet kan utvikles videre på grunnlag av det beste av utstyr, fasiliteter og organisasjon. Publikum har bevist sin entusiasme gjennom en årrekke og er etter hvert representert regionalt så vel som nasjonalt og internasjonalt. Med andre ord storsamfunnet og musikalske kapasiteter stortrives i våre omgivelser.

Samfunnsbygger, med vilje og evne til å støtte lokalsamfunnet
SpareBank 1 SR-Bank er en bank med vilje og evne til å støtte lokalsamfunnet. Av overskuddet pløyer vi store midler tilbake til lokalsamfunnet. Midler som skal gå til allmennyttige formål i vårt distrikt. Dette er formål som kommer mange i samfunnet til gode, enten direkte eller indirekte. Spennvidden er stor - fra støtte til ideelle organisasjoner til samfunnsbygging i et større format.

"Gode oppvekstvilkår for barn og unge, gode utdanningsmuligheter og rikelig tilgang på fritidsopplevelser - det være seg kultur og natur - blir stadig viktigere faktorer for bosetting og lokalisering av bedrifter. I dette perspektivet representerer det nye konserthuset i Stavanger en viktig langsiktig satsing på næringsutvikling og markerer samtidig at det skal fortsatt være godt å bo og drive næringsvirksomhet i Rogaland" sier styrets leder Geir Worum i SpareBank 1 SR-Bank.

Det er med dette perspektivet og med god tro på framtiden at banken i dag tildelte det nye konserthuset 25 millioner kroner. Et beløp som forhåpentligvis vil bidra til å skape en av verdens aller beste og mest attraktive musikalske arenaer for unge talenter, utøvere og publikum.

"Da har vi, gjennom felles dugnad, bidratt til å skape et viktig virkemiddel i styrkingen av byen og regionen, for kulturen og næringslivet. Denne dugnaden for vår felles framtid er viktig. Samtidig tillater vi oss å oppfordre næringslivet for øvrig og kanskje særlig andre banker og forsikringsselskap til å bidra" sier administrerende direktør Terje Vareberg i SpareBank 1 SR-Bank.

Stavanger, 11. mai 2005

SpareBank 1 SR-Bank

Ytterligere kommentarer kan fås av administrerende direktør Terje Vareberg på telefon 911 00448 eller direktør informasjon & samfunnskontakt Thor-Christian Haugland på telefon 480 31633.