SpareBank 1 SR-Bank ASA blir største eier i SpareBank 1 Forvaltning AS

Report this content

SpareBank 1 SR-Bank ASA (SRBNK) har inngått avtale om å kjøpe seg opp i SpareBank 1 Forvaltning AS gjennom å legge inn aksjene i eget datterselskap, SR-Forvaltning AS, som tingsinnskudd i selskapet. Det planlegges lansering av SpareBank 1-fond og forvaltermiljøet i Stavanger skal styrkes.

SpareBank 1 Forvaltning AS, som er SpareBank 1-bankene og LOs produkt- og tjenesteselskap innenfor spare- og investeringsområdet, blir eier av alle aksjene i SR-Forvaltning AS. SpareBank 1 SR-Bank ASA mottar aksjer i SpareBank 1 Forvaltning AS som vederlag for salget av aksjene i SR-Forvaltning AS. Etter oppkjøpet blir SpareBank 1 SR-Bank ASA største eier i SpareBank 1 Forvaltning AS med en eierandel på nærmere 38 prosent. SpareBank 1 Forvaltning AS består i dag av datterselskapene ODIN Forvaltning AS, SpareBank 1 Kapitalforvaltning AS og SpareBank 1 Verdipapirservice AS.

Nå går vi inn i satsingen SpareBank 1 Forvaltning AS med full tyngde og gir virkelig gass på spareområdet. Jeg gleder meg til å se SR-Forvaltning AS ta nye steg og få styrket sin distribusjon gjennom alle våre alliansepartnere i SpareBank 1, sier konsernsjef i SR-Bank, Benedicte Schilbred Fasmer.

Fasmer er imponert over det SR-Forvaltning AS har fått til gjennom 22 år. Selskapet har skapt gode resultater for sine kunder både gjennom diskresjonær forvaltning og som forvalter av SR-Bank Fondene.

Transaksjonen krever samtykke fra Finanstilsynet og forventes gjennomført i løpet av 4. kvartal 2021.SpareBank 1 SR-Banks salg av alle aksjene i SR-Forvaltning AS utløser en regnskapsmessig gevinst på i overkant av 100 millioner kroner.

Stavanger, 16.september 2021

Inge Reinertsen, konserndirektør for økonomi og finans, telefon 909 95 033.
Stian Helgøy, direktør IR, telefon 906 52 173.