SpareBank 1 SR-Bank ASA inngår strategisk partnerskap med Swedbank og vokser i bedriftsmarkedet

SpareBank 1 SR-Bank overtar en bedriftskundeportefølje på om lag 5,6 milliarder kroner fra Swedbank, og inngår et partnerskap som vil gi økt vekst og et styrket tilbud til bedriftene.

Samarbeidsmodellen tar utgangspunkt i felles verdier og hensikt, og partene har ambisjoner om vekst fremover. Avtalene vil kreve godkjennelse fra Finanstilsynet og Konkurransetilsynet, og består av følgende hovedelementer:

• Bedret kundetilbud. Partene skal jobbe sammen om bedriftskunder som opererer på tvers av landegrensene, for å sikre et bedret kundetilbud for Swedbank og SpareBank 1 SR-Banks kunder i både Norge og Sverige.
  • Samarbeid om vekst. Bankene skal i fellesskap håndtere større bedriftskunder i det norske markedet gjennom samarbeid og syndikering innenfor definerte bransjer.
  • Porteføljeoverføring. SpareBank 1 SR-Bank overtar en bedriftskundeportefølje med hovedvekt innen næringseiendom, maritim sektor og fornybar energi, på om lag 5,6 milliarder kroner fra Swedbank Norge.

Partnerskapet vil gi mer kraft til SpareBank 1 SR-Banks satsing på bedriftskundene.

– Samarbeidet gjør at vi tar markedsandeler i Oslo og Viken, og blir en sterkere aktør i bedriftsmarkedet. Det gjør også at vi kan ta på oss større engasjementer, noe som gir gode forutsetninger for videre vekst, sier konsernsjef Benedicte Schilbred Fasmer i SpareBank 1 SR-Bank.

– Vårt strategiske partnerskap med SpareBank 1 SR-Bank er basert på vår felles forpliktelse til bærekraftig vekst. Swedbanks norske filial vil bli mer effektiv og fokusert. Partnerskapet og reorganiseringen er i tråd med vår strategiske retning og vil øke både kundeverdien og avkastning på egenkapitalen, sier Jens Henriksson, president og CEO i Swedbank.

Med engasjement og forpliktelser knyttet til bærekraftig finans og bærekraftige investeringer, vil SpareBank 1 SR-Bank og Swedbank fokusere på kapitalintensive næringer som er i grønn omstilling.

– Vi har som mål å finansiere og tilrettelegge for 50 milliarder kroner i bærekraftige aktiviteter innen 2030. Med det har vi en forpliktelse til å være en pådriver for omstilling mot et mer bærekraftig samfunn. Sammen med kundene våre kan vi akselerere det grønne skiftet, og får til mer enn hva vi kan gjøre på egenhånd som konsern, sier Benedicte Schilbred Fasmer.

Som en del av veksten konsernet opplever i bedriftsmarkedet i Oslo og Viken, som også blir ytterligere akselerert gjennom samarbeidet med Swedbank, vil det være behov for flere ressurser. Medarbeidere i Swedbank med relevant erfaring vil etter nærmere dialog kunne få tilbud om å bli en del av SpareBank 1 SR-Bank.

De nødvendige myndighetsgodkjenningene er forventet mottatt i løpet av andre halvår 2022.

Stavanger, den 15. juni 2022

Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef – tlf. 950 60 034
Tore Medhus, konserndirektør BM Storkunde – tlf. 913 10 590
Inge Reinertsen, CFO – tlf. 909 95 033
Øyvind Knoph Askeland, kommunikasjonsdirektør – tlf. 922 32 639

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.