SpareBank 1 SR-Bank kjøper seg opp i SpareBank 1 Markets

SpareBank 1 SR-Bank ASA (SRBNK) styrker satsingen på kapitalmarkedet og kjøper seg opp i SpareBank 1 Markets AS. Dette skal sikre kundene tilgang på et sterkt kapitalmarkedsmiljø, med regional og nasjonal forankring.

SpareBank 1 SR-Bank øker eierandelen i SpareBank 1 Markets fra 5,57 prosent til 33,34 prosent. Dette gjøres gjennom å skille ut SpareBank 1 SR-Bank Markets og overdra denne virksomheten til SpareBank 1 Markets. I tillegg gjøres en rettet emisjon på 132 millioner kroner mot SpareBank 1 SR-Bank.

– Med denne transaksjonen styrker vi satsingen vår på kapitalmarkedet, hvor vi har tydelige ambisjoner om vekst fremover. For kundene våre gir satsingen et bredere tilbud, med mulighet for tett oppfølging og rådgivning fra et av landets mest kompetente miljøer for kapitalmarkedstjenester, sier Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef i SpareBank 1 SR-Bank.

Transaksjonen er avhengig av godkjennelse fra Finanstilsynet og Konkurransetilsynet. Det er i tillegg en forutsetning for transaksjonen at søknad om skattelempe, i henhold til skattelovens § 11-22, innvilges av Finansdepartementet. Alle aksjonærene i SpareBank 1 Markets må også akseptere ny aksjonæravtale.

Gitt de nødvendige godkjennelser, vil transaksjonen bli gjennomført 1. januar 2023. Den vil ha en positiv resultateffekt for SpareBank 1 SR-Bank på 421 millioner kroner før skatt.

Eierfordelingen i SpareBank 1 Markets påvirkes også av at SpareBank 1 Nord-Norge overfører sin kapitalmarkedsvirksomhet til Sparebank 1 Markets. Etter gjennomføringen av transaksjonen vil SpareBank 1 SR-Bank eie 33,34 prosent, SpareBank 1 Midt-Norge 39,4 prosent og SpareBank 1 Nord-Norge 18,1 prosent, som de tre største eierne i selskapet.

Gjennom dette etablerer SpareBank 1-bankene en mer robust nasjonal kapitalmarkedssatsing, med sterk regional tilstedeværelse i Tromsø, Trondheim og Stavanger, i tillegg til Oslo.

SpareBank 1 Markets er opptatt av å ha sterke fagmiljøer og kompetanse tett på kundene. En større og mer samlet organisering gir mulighet for deling av kompetanse og utvikling for medarbeiderne, samt et felles verditilbud til kundene og forretningsutvikling i markedet.

– Denne komplementære transaksjonen vil bidra til at SpareBank 1 Markets får en enda mer robust og lønnsom plattform. Transaksjonen forventes å bidra til økte og mer diversifiserte inntekter, styrket organisasjon gjennom overtakelse av kompetente og erfarne ansatte, økt nærhet til kundene kombinert med et forbedret kundetilbud, styrket samhandling med SpareBank 1-bankene og en ytterligere forsterket operasjonell plattform. I sum forventes transaksjonen å være positiv for både kunder, ansatte og eiere, sier Stein Husby, administrerende direktør i SpareBank 1 Markets.

Stavanger, den 22. juni 2022

Benedicte Schilbred Fasmer, konsernsjef – tlf. 950 60 034
Inge Reinertsen, CFO – tlf. 909 95 033
Stian Helgøy, direktør Investor Relations – tlf. 906 52 173
Øyvind Knoph Askeland, kommunikasjonsdirektør – tlf. 922 32 639

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.