SRBNK: Risiko og kapitalbehov i SpareBank 1 SR-Bank ASA – Finanstilsynets vurdering og vedtak

Finanstilsynet gjennomfører jevnlig en vurdering av SpareBank 1 SR-Bank ASA’s  risiko og kapitalbehov, «SREP». Som en del av SREP-prosessen treffes et vedtak om Pilar 2-krav og forventning til kapitalkravsmargin (Pillar 2 Guidance). SpareBank 1 SR-Bank ASA har nå mottatt vedtak fra Finanstilsynet. Kravet skal dekke risikoer banken er utsatt for, og som ikke, eller bare delvis, er dekket av minstekravet. Pilar 2-kravet skal dekkes av ren kjernekapital.

SpareBank 1 SR-Bank ASA skal ha et Pilar 2-krav utover minstekrav og bufferkrav som utgjør 1,6 prosent av beregningsgrunnlaget for Pilar 1. Kravet er redusert med 0,1 prosentpoeng siden forrige SREP-vurdering. Banken må i tillegg, fram til søknader om modellendringer er behandlet, ha kapital i Pilar 2 tilsvarende 0,5 prosent av beregningsgrunnlaget for Pilar 1.

Etter Finanstilsynets vurdering bør SpareBank 1 SR-Bank ha en margin i form av ren kjernekapital over det samlede kravet til ren kjernekapitaldekning, kjernekapitaldekning og kapitaldekning på 1,25 prosentpoeng. Dette er en økning på 0,25 prosentpoeng siden forrige vurdering.

Finanstilsynets vedtak om Pilar 2-krav trer i kraft 30. april 2022.

Stavanger 29. april 2022

Stian Helgøy, direktør IR, telefon 906 52 173

Inge Reinertsen, konserndirektør for økonomi og finans, telefon 909 95 033

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.