Ingen kvalitetsforskjell på briller fra skandinaviske optikere

(PRESSEMELDING 6. januar 2010) En studie av kvaliteten på briller i Skandinavia, gjennomført av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, avfeier myten om kvalitetsforskjeller på innfatninger og brilleglass fra ulike optikere. Studien viser tilnærmet identisk kvalitet i de 13 optikerkjedene i Norge, Sverige og Danmark, som alle fikk besøk av forskningsinstituttets anonyme testkjøpere.

Hvis kvaliteten er avgjørende for ditt valg av optiker, kan du velge fritt blant alle de store optikerkjedene i Skandinavia. Kvaliteten på innfatninger og brilleglass er nærmest identisk, ifølge studien som ble gjennomført i hele Skandinavia av det ledende, svenske forskningsinstituttet, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. - Det er viktig for oss å gjøre det klart en gang for alle at det ikke er noen forskjell i kvaliteten på briller. Dessverre tror noen at lave priser på briller bestyr dårligere kvalitet, men nå viser denne studien at kvaliteten er tilnærmet den samme hos optikere i Skandinavia. Dermed kan vi fokusere på andre områder, som på gode priser og kundeservice, sier optiker og eier ved Specsavers i Oslo sentrum, Tore Syvertsen. I studien sendte Sveriges Tekniska Forskningsinstitut ut to anonyme testkjøpere til 13 optikerkjeder i Norge, Sverige og Danmark. De kjøpte et par briller i hver butikk, som deretter ble grundig analysert på instituttet i Borås i nærheten av Gøteborg. Analysen omfattet også en kontroll av at testkjøperne mottok brilleglass med riktige spesifikasjoner. Dessuten ble brilleglassenes optiske kvalitet og den mekaniske kvaliteten på innfatningene undersøkt. ”Ut fra de svært små ulikhetene og avvikene som ble målt, kan vi fra et kundestandpunkt alt i alt konkludere med at kvaliteten på de testede brillene er sammenlignbar”, skriver SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i sin rapport. Testene ble utført på to ulike brillepar fra hver optikerkjede med en ramme i enten plastikk eller metall. Specsavers Optikk snudde den norske optikerbransjen på hodet da de kom inn på markedet for snart fem år siden. Kjeden, som internasjonalt fyller 25 år i år, har lenge utfordret andre optikerkjeder og gledet brille- og linsebrukere med lave priser. Til tross for tydelige prisforskjeller på brillene som ble kjøpt av de anonyme testkjøperne for analysen til SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, fokuserte studien kun på kvaliteten på de testede brillene, for dermed å utelukke eventuell tvil om konklusjonen. For mer informasjon, ta kontakt med: Optiker - Specsavers Øvre Slottsgate, Tore Syvertsen, mobil: 993 61 845 Kommunikasjonssjef, Ingvild S. Kilander, mobil; 938 72 344 HUingvildk@no.specsavers.comUH Om kvalitetsanalysen: Kvalitetsanalysene i Norge, Sverige og Danmark ble utført av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut og offentliggjort i juni 2006 (Sverige), februar 2009 (Norge) og november 2009 (Danmark). Rapportene ble bestilt og betalt av den lokale Specsavers-bedriften, som ikke hadde noen mulighet til å påvirke metodene eller konklusjonene i studiene. Analysene ble iverksatt for å kunne fremlegge en nøytral og upartisk sammenligning av kvaliteten på briller i det skandinaviske markedet. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut er et internasjonalt anerkjent forskningsinstitutt eid av Den svenske stat. Mer informasjon nedenfor. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut: SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut er et ledende internasjonalt forskningsinstitutt. SP skaper, bruker og deler kunnskap for utvikling og evaluering av teknologi, produkter og prosesser på en internasjonal konkurransedyktig måte. Den svenske staten er eneste eier av moderselskapet og de seks heleide datterselskapene. For tiden har SP-gruppen omlag 950 ansatte. Blant de mange aktivitetsområdene er SP Sveriges nasjonale meteorologiske senter og ledende på sporbar måleteknikk og kalibrering. Se Hwww.sp.seH for mer informasjon om SP.