Norske forbrukere kårer Norges rimeligste optikerkjede

Norske forbrukere er ikke i tvil: Prispresseren i brillemarkedet, Specsavers Optikk, kåres i en ny undersøkelse til den rimeligste optikerkjeden både i Norge og i resten av Skandinavia. Mens store deler av det norske optikermarkedet sliter i motbakke, fortsetter kundene å strømme inn i den britiske brillekjedens 62 norske butikker, som alle har åpnet i løpet av de siste fem årene.

Markedsforskningsinstituttet, YouGovZapera, spurte 2 022 brillebrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland om brillekjøp. 54 prosent av brillebrukerne i Norge anser Specsavers som den rimeligste optikerkjeden og Brilleland (18 %) som det nest rimeligste stedet å kjøpe briller. På motsatt side av skalaen anser 29 % av forbrukerne Krogh Optikk som landets dyreste optikerkjede. Ifølge undersøkelsen tror cirka halvparten av de spurte at de kan spare så mye som 30-59 % på brillekjøpet ved å velge den rimeligste fremfor den dyreste optikerkjeden. En myte at briller må være dyre - Helt siden vi kom inn på det norske markedet i 2005, har vi hevdet at det er en myte at briller må være dyre. Vi er stolte over å bli stemt frem som Norges og Skandinavias rimeligste optikerkjede. Da Specsavers ble etablert i England for 25 år siden, var forretningsideen å tilby briller og synshjelpemidler som alle kan ha råd til. Den filosofien har ikke endret seg, sier John Steinar Johnsen, daglig leder i Specsavers. Doblet salget i januar Undersøkelsen viser videre at 20 % av forbrukerne handlet sitt siste brillepar hos den britiske optikerkjeden. I løpet av 2009 ble det solgt hele 250 000 par briller bare i Specsavers butikker i Norge - en økning på 15 % sammenliknet med året før. Og det er lite som tyder på at interessen for rimelige briller avtar. Specsavers 62 butikker har bare så langt i år mer enn doblet brillesalget. Det har heller aldri blitt bestilt flere synsundersøkelser. I februar åpner kjeden to nye butikker - en i Rogaland og ytterligere en butikk i Oslo. Dersom brillekvaliteten er avgjørende for optikervalget, er det lite som tyder på at dyrest er best. For en tid tilbake viste nemlig en kvalitetsstudie* gjennomført av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut at det ikke er noen kvalitetsforskjell på produktene som føres hos de skandinaviske optikerkjedene. - Dette viser at lav pris og høy kvalitet faktisk kan gå hånd i hånd, avslutter Johnsen. Fakta om kvalitetstesten* Hvis kvaliteten er avgjørende for valg av optiker, kan man nå velge fritt blant alle de store optikerkjedene i Skandinavia. Kvaliteten på innfatninger og brilleglass er nemlig så godt som identisk ifølge en studie gjennomført i hele Skandinavia av det ledende, svenske forskningsinstituttet, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Kvalitetsanalysene ble utført og offentliggjort i juni 2006 (Sverige), februar 2009 (Norge) og november 2009 (Danmark). I studien sendte Sveriges Tekniska Forskningsinstitut ut to anonyme testkjøpere til 13 optikerkjeder i Norge, Sverige og Danmark. De kjøpte to par briller i hver butikk, som deretter ble grundig analysert på instituttet i Borås. Analysen omfattet også en kontroll av at testkjøperne mottok brilleglass med riktige spesifikasjoner. Dessuten ble brilleglassenes optiske kvalitet og den mekaniske kvaliteten på innfatningene undersøkt. ”Ut fra de svært små ulikhetene og avvikene som ble målt, kan vi fra et kundestandpunkt alt i alt konkludere med at kvaliteten på de testede brillene er sammenlignbar”, skriver SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i sin rapport. Testene ble utført på to ulike par briller fra hver optikerkjede med en ramme i plastikk eller metall. Analysene ble iverksatt for å kunne fremlegge en nøytral og upartisk sammenligning av kvaliteten på briller i det skandinaviske markedet. Rapportene ble bestilt og betalt av den lokale Specsavers-bedriften, som ikke hadde noen mulighet til å påvirke metodene eller konklusjonene i studiene. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut er et internasjonalt anerkjent forskningsinstitutt eid av Den svenske stat. For mer informasjon, kontakt: Kommunikasjonssjef, Ingvild S. Kilander Mobil: 938 72 344 E-mail: ingvildk@no.specsavers.com