Specsavers åpner butikk nummer 60 i Mandal: Benytter finanskrisen til videre vekst

PRESSEMELDING, 3. juni 2009: Midt i finanskrisen åpner verdens største privateide optikerkjede ny butikk i Mandal. Butikken er den 60. i rekken siden Specsavers etablerte seg i Norge for snart fire år siden, og den internasjonale optikerkjeden er nå representert stort sett over hele Norge. Ambisjonen er å åpne totalt 17 nye butikker bare i løpet av 2009 - stikkordet er mindre byer og tettsteder. Mandalittene kan vente seg knalltøff priskrig, slik man har sett alle andre steder brillekjeden har etablert seg.

- Det finnes allerede to optikere i Mandal, men det er også behov for vårt konsept. Jeg har vært i bransjen siden 1993, og kjenner de store kjedene. De er ganske like alle sammen, men Specsavers er annerledes. Jeg har stor tro på denne måten å drive forretning på, med rimelige og gode produkter, stort utvalg og tydelige priser, sier optiker Lena Hundstad, som skal eie og drive Specsavers Mandal. Norge var inntil 2005 det dyreste brillemarkedet i Europa, men etableringen førte raskt til at den opprinnelig kompliserte priskonvensjonen ble mer gjennomsiktig. Norgeslanseringen regnes som kjedens mest vellykkede inntreden i et internasjonalt marked noensinne. - Specsavers ser nå et markedsgrunnlag på mindre steder enn man først antok. Vårt konsept passer godt også i tøffe økonomiske tider. Vi skal være et rimeligere alternativ. Det betyr at vi fører våre egne brillemerker, men at de er produsert på de samme fabrikkene som andre merkebriller, forklarer Hundstad. Det er tre ansatte som skal jobbe i den nye butikken, som ligger på Gierts Karis Plass. Her er det lett adkomst fra gateplan, og nærhet til gågata og parkeringshuset Uranienborg. Lik kvalitet, ulik pris Prisene på briller varierer enormt mellom de ulike kjedene. En undersøkelse fra det svenske forskningsinstituttet SP, som Specsavers nylig fikk gjennomført, dokumenterer imidlertid at kvaliteten på brillene er lik uavhengig av pris. Dette viser at det er mulig å tilby lav pris uten at det går på bekostning av kvaliteten. Specsavers representerer et løft for alle som er brukere av briller, kontaktlinser, solbriller og andre relaterte produkter og tjenester. - Vi får et bredere tilbud med moteriktige briller til priser som er overkommelige for alle. Specsavers har alltid et 2-for-1 konsept. Det betyr at man får to briller til prisen av et par. Alle som er avhengige av briller trenger reservebriller, dessuten setter de fleste pris på å kunne variere litt til ulike antrekk og anledninger. Lave priser skal aldri gå på bekostning av verken produktkvalitet, servicenivå eller faglig kompetanse. Specsavers satser stort på utdanning og kompetanseheving hos butikkansatte, og er nå også representert i styret i Norges Optikerforbund, i tillegg til å ha egne fagråd for sine optikere, opplyser Hundstad. Mest vellykkede Specsavers har sikret seg erfaring fra samtlige av de store konkurrerende optikerkjedene i Norge. Kjeden er i tillegg den optikerkjeden i Norge med størst vekst. For mer informasjon, vennligst, kontakt: Eier og optiker Lena Hundstad, mob: 480 87 849 Country Manager i Specsavers, Jon Steinar Johnsen, mob: 900 12 030 PR- og kommunikasjonssjef, Ingvild S. Kilander, mob: 938 72 344 / ingvildk@no.specsavers.com Fakta om Specsavers: - Specsavers fyller 25 år i år, og er verdens største privateide optikergruppe, og verdens mest hurtigvoksende optikerkjede - Kjeden både eies og drives av optikere, og dette regnes som hovedårsaken til kjedens suksess - Selskapet sysselsetter mer enn 18 000 medarbeidere og 1500 optikere - Har internasjonalt over 1300 butikker i Storbritannia, Irland, Nederland, Spania, Australia, New Zealand, Sverige, Finland, Danmark – og Norge - I 2008 omsatte konsernet for rundt 10 milliarder kroner - Specsavers er klar markedsleder i UK og Irland - Har til sammen drøyt 1200 ulike innfatninger fra blant annet Osiris, Tommy Hilfiger, FCUK, Red or Dead,French Connection, Missoni, Jasper Conran Bench, Jaguar, Quiksilver og Roxy - Produserer sitt eget merke, Osiris, som er verdens største brillemerke - Osiris produseres ved samme fabrikker som motekolleksjonene til andre merkevarer. Ergo går ikke de lave prisene på bekostning av kvaliteten. Dette ble nylig bekreftet av en kvalitetsundersøkelse gjennomført av det ledende svenske forskningsinstituttet SP, som viste at det ikke var noen kvalitetsforskjell mellom dyre og rimeligere briller - Selskapet har blitt kåret til Storbritannias mest tillitvekkende merkevare i optikerbransjen gjennom åtte år på rad. Kåringen er basert på undersøkelsen Reader's Digest Trusted Brands, en av Europas største og bredeste forbrukerundersøkelser. Utvalget består av 25.000 svar fra 16 forskjellige land NORGE: - I Norge åpnet Specsavers 21 butikker fra juni til september 2005 - I løpet av juni 2009 er det totale antallet 60 butikker, med butikken i Mandal som den 60. i rekken - Norske franchisepartnere valgte selv å bli med i Specsavers, og det var ingen oppkjøp av kjeder slik tilfellet har vært i flere andre europeiske markeder - Frem til 2005 var Norge det dyreste brillemarkedet i Europa - Siden etableringen i 2005, har Specsavers bare i Norge solgt cirka 600 000 par briller