Brillekrig fra nord til sør

Report this content

P R E S S E M E L D I N G Oslo, 5. september 2005 Brillekrig fra nord til sør Den internasjonale optikerkjeden Specsavers åpner denne uken sin 21. forretning i Norge, og er på rekordtid etablert med et landsdekkende nett med optikere fra Arendal i sør til Alta i nord. I dag trappes priskrigen ytterligere opp, når optiker-utfordreren starter sin massive reklamekampanje på TV2. I alle byer og tettsteder hvor kjeden er etablert, har den på rekordtid vist at den er en seriøs utfordrer til de øvrige aktørene i markedet. Samtlige optikere har økt sitt salg og lønnsomhet etter at de meldte overgang til Specsavers. - Nordmenn er sultefôret på høye priser, og vårt konsept med gode kvalitetsprodukter til lave priser har slått an bedre enn vi hadde håpet på før lanseringen i Norge, sier kjedens ansvarlige for ekspansjon i Norge, Helge Fjalsett. - Vi jobber i høyt tempo med rekruttering av nye optikere, og er i fruktbar dialog med mange forretninger over hele landet. Per i dag har Specsavers butikker i 13 fylker, og vi er allerede i ferd med å signere kontrakter med flere aktører, som kommer til å åpne butikker utover høsten. Vi er godt i rute med å innfri egne mål om etter hvert å bli Norges ledende optikerkjede. Ambisjonen er å ha 70 butikker i løpet av en femårs periode, sier Fjalsett. Så langt har Specsavers vært lite synlig på markedsføringsfronten, med kun lokal annonsering i aviser. Men i dag lanseres kjedens store reklamekampanje på TV2 – en kampanje som er ulik all annen tradisjonell reklame som har kommet fra optikerbransjen. TNS Gallup gjennomførte nylig en forbrukerundersøkelse blant Norges befolkning, om deres holdninger til prisnivået på briller og optikertjenester. Denne viser at 46 prosent følte de betalte for mye eller altfor mye sist gang de kjøpte et par briller, og 45 prosent ville gått oftere til optiker dersom prisene ble satt ned. Kort om Specsavers: § Specsavers er verdens hurtigst voksende – og femte største – optikerkjede § Per i dag har Specsavers over 700 forretninger i Storbritannia, Irland, Nederland, Sverige – og snart også Danmark. Selskapet er markedsleder i Storbritannia og i Irland § Specsavers har satset på eget merke, men produsert ved samme fabrikker som motekolleksjonene til andre. Ergo går ikke de lave prisene på bekostning av kvaliteten § Specsavers har blitt kåret til Storbritannias mest tillitvekkende merkevare i optikerbransjen for fjerde år på rad. Kåringen er basert på en undersøkelse utført av det kjente magasinet Reader’s Digest, som intervjuet 40 000 forbrukere i 18 land Kontaktpersoner: Ansvarlig for ekspansjon i Norge, Helge Fjalsett, tlf: 41 64 35 15 Pressekontakt: Camilla Kim Kielland, Tlf. 917 36 971 Se også www.specsavers.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=127123&fn=wkr0007.pdf