Kårer Norges flotteste brillebruker

P R E S S E M E L D I N G Oslo, 3. juli, 2006 På jakt etter stolte brillebrukere: Kårer Norges flotteste brillebruker For aller første gang skal Norges mest brillefine mann eller kvinne kåres, når den internasjonale kåringen ”Specsavers Specswearer of the year 2006” nå kommer til Norge. Vinneren får en modellkontrakt med et av Storbritannias ledende modellbyråer. Konkurransen, som i år feirer 10 år i Storbritannia, gjennomføres i samarbeid med nettmagasinet Femina.no, og vinneren får representere Norge i den internasjonale finalen i London i oktober. – 2,5 millioner nordmenn har behov for synshjelpemidler, og andelen brillebrukere er økende. I tillegg bytter folk briller oftere, og de sjonglerer mellom flere par. Vi opplever at stadig flere kunder er opptatt av at brillene de kjøper også har en funksjon som et synlig, tøft og moteriktig tilbehør. I mange tilfeller endrer dette deres utseende og personlige stil dramatisk, sier Jon Steinar Johnsen, Norgesansvarlig for Specsavers Optikk. Alle med såkalt ”specs appeal” – eller ”brille-appell” – kan sende inn bilde av seg selv ved å gå inn på www.femina.no nå i sommer. Juryen vil bestå av Finn Schjøll, kjent for sine blomster så vel som å bære sine briller med stil, Carina Segaard, sjefredaktør i Femina.no, og en representant fra optikerkjeden Specsavers. Vinneren av den norske finalen får delta i den internasjonale finalen, sammen med finalister fra Sverige, Storbritannia, Irland og Nederland. – I inn- og utland har vi mange kjente, flotte kjendiser som bruker briller. Men i årets ”Specsavers Specswearer of the year” jakter vi på ”vanlige folk”, som trives med, og ser godt ut i briller. Og som er bærer dem med en positiv innstilling, sier Johnsen. Brillebrukere er sexy En undersøkelse utført av InFact for Specsavers viser at så mange som 27 prosent av norske kvinner synes at menn med briller ser mer sexy ut enn menn uten. 20 prosent av mennene mener det samme om kvinnene. – Jeg falt umiddelbart for ideen med å kåre Norges brillebruker, og syns det er flott at vi kan være med på å fremme aksepten for at valg av briller handler om stil og uttrykk for personlighet – minst like mye som valg av klær gjør det. Det er dette vi ønsker å skape oppmerksomhet rundt i denne konkurransen. Øynene er sjelens speil, og fortjener best mulig innramming, sier Carina Segaard, sjefredaktør i Femina.no. Konkurransen er åpen for alle over 18 år, og det er mulig å nominere seg selv – eller en man kjenner ved å gå inn på www.femina.no. Vinneren av den internasjonale konkurransen vinner blant annet en ett års modellkontrakt med Londons toppagentur MOT models, og en ”all-inclusive” to-ukers ferie til Maldivene. For mer informasjon kontakt: Pressekontakt i Specsavers: Camilla Kim Kielland: + 47 917 36 971 Sjefredaktør i Femina.no: Carina Segaard: + 47 932 45 394 Om Specsavers: Specsavers er verdens hurtigst voksende – og femte største – optikerkjede. Selskapet kom til Norge i juni 2005, har 30 butikker rundt omkring i landet, og har med sine lave priser gjort god øyehelse og moteriktige briller tilgjengelig for svært mange nordmenn. Om Femina: Femina.no ble lansert våren 2006, og er et nettmagasin for, om og mellom kvinner. Femina.no er en del av Allergruppen, og ble årets prisvinner av Gulltaggen for beste portal og informasjonsnettsted. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no