Varsler brillekrig i Hamar

P R E S S E M E L D I N G Hamar, 24. mars 2006 Varsler brillekrig i Hamar Den internasjonale optikerkjeden Specsavers har gitt nordmenn billigere briller. Mandag gjør kjeden sitt inntog i Hamar og åpner sin aller første nyetablerte butikk i det som nylig er blitt Hedmarks største kjøpesenter. Med dette kan optikerne i regionen nå forberede seg på tøffere priskrig – der kundene er de store vinnerne. - I samtlige 23 byer og tettsteder hvor kjeden er etablert, har forretningene på rekordtid vist at de er en seriøs utfordrer til de øvrige aktørene i markedet. Tøff priskrig har oppstått flere steder, og vi ser ikke bort i fra at dette også blir utfallet i Hamar, sier optiker Eilert Vik, som sammen med sin optiker-samboer Ida Abell Larsen åpner Specsavers Optikk i nyutvidede Maxi Storsenter i Hamar. Samboerparet er de første i landet som etablerer en helt ny Specsavers butikk fra bunnen av, det vil si butikken har ikke tidligere vært en del av andre optikerkjeder, eller vært drevet som enkeltstående forretning. Både Vik og Abell Larsen har 11 års erfaring fra bransjen. - En fersk undersøkelse utført av InFact for Specsavers, viser at 34 prosent av norske brillebrukere sier de har merket at hardere konkurranse i optikerbransjen har ført til billigere briller. Samtidig svarer 38 prosent at de synes de betaler for mye for sine briller, og dette er nok en bekreftelse på at vi hele tiden er nødt til å tenke langsiktig. Vi må virkelig bevise for forbrukerne at vi kan levere kvalitetsprodukter til lave priser – men også at vi gjennomfører profesjonelle synstester, og generelt har et meget høyt service- og kompetansenivå i alle våre butikker. Specsavers er kommet for å bli, sier kjedens Norges-ansvarlige, Helge Fjalsett. - Vi er veldig optimistiske med tanke på at Hamarsingene nå får et svært konkurransedyktig tilbud til de andre optikerne i området. Ser vi på hvordan det har gått med de andre Specsavers forretningene her i landet, viser ferske tall at samtlige har rukket å mangedoble brillesalget – uten at dette har gått utover verken lønnsomheten til optikerne, eller kvaliteten på servicen og kompetansen som tilbys kundene. At det er fullt mulig å drive lønnsom og seriøs forretning uten at kundene må betale overpris for sine briller og kontaktlinser, er hovedgrunnen til at vi nå velger å åpne en Specsavers forretning, sier Eilert Vik. Specsavers Optikk er landets raskest voksende optikerkjede, og har klatret opp på tredjeplass over Norges ledende optikerkjeder. På veien har Specsavers satt fokus på et forbrukerområde som lenge har vært skjermet fra reell priskonkurranse. Den offisielle åpningen av Specsavers Optikk i Hamar vil skje mandag 27. mars, kl. 13.00 i Maxi Storsenter. Norges-ansvarlig Helge Fjalsett, og markedssjef Hanne Risheim vil også være tilstede Kontaktpersoner: § Optiker Specsavers i Hamar: Eilert Vik: 906 34 419 § Norges-ansvarlig for Specsavers, Helge Fjalsett: 41 64 35 15 § Pressekontakt for Specsavers Norge, Camilla Kim Kielland: 917 36 971 Kort om Specsavers: § Specsavers er verdens hurtigst voksende – og femte største – optikerkjede. I Norge har Specsavers per i dag åpnet 23 butikker. I løpet av året vil antallet butikker nærme seg 40. Ambisjonen er 70 butikker i løpet av en femårs periode § Per i dag har Specsavers over 800 forretninger i Storbritannia, Irland, Nederland, samt i hele Skandinavia. Selskapet er markedsleder i Storbritannia og i Irland Kort om optikermarkedet i Hamar: § Ifølge demografiske analyser, undersøkelser og statistikk fra markedsanalyseselskapet InSite, bor det rundt 48 600 brille og /eller kontaktlinsebrukere, som mest sannsynlig handler i området der Specsavers snart etableres § På Hamar er det 15 prosent flere brille- og linsebrukere i aldersgruppen 60 +, sammenlignet med det nasjonale gjennomsnittet § I aldersgruppen 0 – 29 år er det 7 prosent færre brille- og linsebrukere sammenlignet med det nasjonale gjennomsnittet. (Kilde: Insite © CACI Limited 2005) Fersk forbrukerundersøkelse: Markedsanalyseselskapet InFact gjennomførte i mars en landsdekkende undersøkelse blant 508 norske brillebrukere. Her er noen av resultatene: § 76 prosent mener kvalitet er avgjørende når de skal kjøpe briller § 63 prosent mener at pris er viktig § 62 prosent mener at utseende er viktig § Kun 15 prosent som mener at merke er viktig § 39 prosent ville gått oftere til optikeren om det var billigere § 41 prosent ville hatt flere par briller om det var billigere ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=199523&fn=wkr0007.pdf