Flyselskap knyttes til ski

Report this content

Flyselskapet SAS Braathens er den bedriften folk flest forbinder med norsk skiidrett, viser en ny undersøkelse.

Etter en svært god skisesong for de norske ski-gutta smiler også SAS Braathens bredt. Den nye sponsoren til skilandslaget er den bedriften de fleste av oss forbinder med norsk ski-idrett. Det viser en undersøkelse fra Sponsor Insight, som ble gjennomført mot slutten av skisongen.

Etterfulgt av SAS Braathens kom skiprodusenten Madshus, VG, forsikringsselskapet Vital, Swix og DnB NOR. Spørsmålet som ble stilt i undersøkelsen var "Hvilke bedrifter forbinder du med norsk ski-idrett?"

Overraskende sterkt
- Det mest overraskende med resultatet er at SAS Braathens på kort tid har posisjonert seg på toppen av listen. Dette har nok dels sammenheng med at SAS tidligere har sponset langrenn, noe folk fortsatt husker. Det mest sannsynlige er imidlertid at reklamefilmen om skigutta har bidratt kraftig til resultatet, sier Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight.

Dominerer hver sin sesong
Mot slutten av fotballsesongen i fjor ble tilsvarende spørsmål stilt for ”norsk fotball”. Norsk Tipping var da den bedriften som folk flest tenkte på i forbindelse med fotball. 20,7 prosent svarte at Norsk Tipping var den første bedriften de tenkte på knyttet til norsk fotball. Dette betyr at like mange nevner SAS Braathens i forbindelse med norsk ski-idrett som Norsk Tipping nevnes i forbindelse med norsk fotball.

Kontinuerlig undersøkelse
Undersøkelsen Sponsor Insight gjennomfører er en landsrepresentativ undersøkelse som går kontinuerlig gjennom hele året. Undersøkelsen, som blant annet har til hensikt å avdekke effekter av sponsing, gjennomføres på vegne av flere av Norges største sponsorer og sponsorobjekter.

Kontakt:
Vegard Arntsen, Daglig leder Sponsor Insight AS: 934 32 655