Anerkjennelse av Henkels engasjement i bærekraftig dyrking av palmeolje

Verdens Naturfond (WWF) har rangert Henkel blant de beste i sin verdensomspennende “Oil Buyers’ Scorecard 2011”, (rangeringsliste over selskaper som kjøper olje) og tildelt selskapet ni poeng av ni mulige. I arbeidet med denne internasjonale rangeringen evaluerer WWF mer enn 133 bedrifter, deriblant 64 tyske, innen konsumentvareindustrien og detaljhandelssektoren med hensyn til deres bidrag til en bærekraftig dyrking av palmeolje. WWF offentliggjorde Palm Oil Buyers’ Scorecard 2011 i dag, under den årlige Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) (rundbordskonferanse om bærekraftig palmeolje) i Malaysia.

“En topplassering i Palm Oil Buyers’ Scorecard 2011 bekrefter nok en gang hvilken ledende rolle Henkel spiller på området bærekraft,” forteller styreformann i Henkel, Kasper Rorsted. “Vi er opptatt av bærekraft og felles sosialt ansvar på tvers av hele verdikjeden. Dette omfatter bærekraftig bruk av råvarer og bevaring av naturressursene” Fra 2015 vil all palmeolje og palmekjerneolje som benyttes i Henkels produkter som basis for fornybare råvarer, ha et RSPO-sertifikat som dokumenterer at oljen stammer fra bærekraftige kilder.

Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO)

RSPO ble opprinnelig etablert i kjølvannet av et initiativ fra WWF og andre interesserte representanter fra forretningssektoren. Henkel har samarbeidet med organisasjonen siden 2003 og vært offisielt medlem siden 2008. RSPOs mål er å fremme en bærekraftig produksjon av palmeolje og palmekjerneolje og hindre ødeleggelsen av regnskogene. Så langt har RSPO opprettet en sertifiserings- og markedsføringsmodell for palmeolje fra plantasjer som driver bærekraftig dyrking. For å komme videre og opprette “Book & Claim”-systemet for palmekjerneolje (bestillings- og kravsystem), var Henkel det første selskapet i verden som benyttet seg av sertifiseringssystemet for palmeolje, som ble utvidet til også å omfatte palmekjerneolje. For øyeblikket er RSPO den eneste institusjonen som fastsetter kriterier for bærekraftig dyrking av palmeolje og palmekjerneolje.

En sterk partner for bærekraftig produksjon av palmeolje

For å fremme konseptet med bærekraftig produksjon av palmeolje enda mer effektivt, har Henkel gått i dialog med andre partnere over og ut over RSPO. I oktober 2009 ble Henkel med i Coalition on Sustainable Palm Oil (POC) (sammenslutning for bærekraftig palmeolje). Medlemmene i denne sammenslutningen omfatter representanter for selskaper som driver virksomhet på globalt plan innen konsumentvare- og næringsmiddelindustrien samt frivillige organisasjoner som Greenpeace, Oxfam, WWF med flere. Deres felles mål er å støtte et moratorium for den destruktive ryddingen av regnskoger, samtidig som deltakerselskapene forplikter seg til å ha skiftet ut samtlige palmeoljekilder med bærekraftige kilder innen en avtalt dato.

Henkel har dessuten startet ”Forum for Sustainable Palm Oil” (forum for bærekraftig palmeolje) sammen med partnere fra industrien, WWF og den tyske foreningen for internasjonalt samarbeid (GIZ). Målet er å oppmuntre til bruk av bærekraftig produsert palmeolje og palmekjerneolje. Standardene som er fastsatt av RSPO, fungerer som et fundament for dette arbeidet, og forumets oppgave er blant annet å utvikle og supplere disse.

På Henkels nettsted www.henkel.com/sustainability finner du omfattende informasjon om bærekraft og felles sosialt ansvar samt hvordan selskapet har bidratt til en bærekraftig dyrking av palmeolje.

Den internasjonale utgaven av “WWF Palm Oil Buyers’ Scorecard 2011” kan lastes ned fra Internett på adressen http://www.panda.org/palmoilscorecard/2011.

Dorothee Adam

Corporate Communication Manager
Henkel Norden AB
Tlf.: 46 10 480 76 11

Mail: dorothee.adam@henkel.com

Henkel er et globalt selskap med markedsledende varemerker som Schwarzkopf, Clynol, Loctite og Pattex. Henkel har virksomhet på tre forretningsområder: husholdningsprodukter, kosmetikk- og hygieneprodukter samt lim, tetningsmasse og overflatebehandling. Henkel har over 48 000 medarbeidere og er et "Fortune 500"-selskap. I 2010 hadde Henkel-konsernet en omsetning på 15,092 milliarder euro og et overskudd på 1,862 milliarder euro. Henkel har virksomhet i 125 land og er notert på Frankfurt-børsen. Henkel Norden har vel 430 medarbeidere i de fire nordiske landene og hadde i 2010 en omsetning på 192 millioner euro.

www.henkel.no

Tags: