Henkel leverer salgs- og fortjenesterekord

• Salget økte med 3,4 % til 15 605 millioner euro (organisk: +5,9 %)
  • Justert* driftsinntekt: pluss 9,0 % til 2 029 millioner euro
  • Justert* EBIT-margin: pluss 0,7 prosentpoeng til 13,0 %
  • Justert* fortjeneste per preferanseaksje (EPS): pluss 11,3 % til 3,14 euro
  • Tosifret økning på nye markeder (organisk: +10,8 %)
  • Høyere foreslått utbytte: pluss 11,1 % til 0,80 euro per preferanseaksje
  • De økonomiske målene for 2012 står fast

- 2011 var nok et meget vellykket år for Henkel. Til tross for et ustabilt økonomisk miljø nådde vi våre ambisiøse mål til fulle – og overgikk til og med målsettingen på enkelte områder. Salgs- og fortjenestetallene er bedre enn noen gang, forteller administrerende direktør i Henkel, Kasper Rorsted.
- En viktig drivkraft for Henkels sterke prestasjon var konsolideringen av vår posisjon på de nye markedene, der vi nok en gang kunne notere tosifret vekst. Vi oppnådde stor fremgang i 2011 og har etablert et enda sterkere fundament for fremtidens virksomhet. Derfor er vi svært trygge på at vi også vil nå målene for finansåret 2012, som vi satte oss i 2008.

Rorsted ga følgende utsikter for finansåret 2012:
- Det økonomiske klimaet er fortsatt en utfordring. Det er betraktelig mer ustabilt enn det har vært tidligere. Derfor må vi hele tiden tilpasse oss for å kunne respondere raskt og fleksibelt på endringene i våre markeder. Vi ser imidlertid at Henkel står godt rustet. Vi forventer en vekst i organisk salg på mellom 3 og 5 prosent for hele finansåret. Vi forventer også en økning i justert EBIT-margin til 14 prosent og justert fortjeneste per preferanseaksje med minst 10 prosent.

Denne pressemeldingen er en oversatt kortversjon. Den originale pressemeldingen, i full lengde og på originalspråket engelsk, samt årsberetningen for 2011, ytterligere informasjon og annet nedlastbart materiale, ligger ute i vår pressemappe på: http://www.henkel.com/press/press-conference-annual-and-sustainability-report-2011-34779.htm

Tlf.: +46 10 480 76 11

E-post: dorothee.geisel@henkel.com

Henkel er et globalt selskap med markedsledende varemerker som Schwarzkopf, Clynol, Loctite og Pattex. Selskapet har virksomhet over hele verden med ledende varemerker og teknologier innenfor tre forretningsområder: vask & rengjøring, kosmetikk & lim, tetningsmasse & overflatebehandling. Henkel, som ble grunnlagt i 1876, har verdensledende markedsposisjoner innen både forbruker- og industrisegmentet. Selskapet har om lag 47 000 medarbeidere, en omsetning på 15 605 millioner euro og et justert driftsoverskudd på 2 029 millioner euro for finansåret 2011. Henkels preferanseaksjer er oppført på den tyske aksjeindeksen DAX, og selskapet er rangert på "Fortune Global 500"-listen. Henkel Norden har vel 440 medarbeidere i de fire nordiske landene og hadde i 2011 en omsetning på 196 millioner euro.