Henkel med solid salgsvekst og lønnsomhet i første kvartal

• Salget økte med 4,8 prosent til 4 008 millioner euro (organisk: +4,7 %)
  • Justert* driftsinntekt: pluss 16,6 prosent til 551 millioner euro
  • Justert* EBIT-margin: pluss 1,3 prosentpoeng til 13,7 %
  • Justert* fortjeneste per preferanseaksje (EPS): pluss 19,2 % til 0,87 euro
  • Nok en gang vekst over gjennomsnittet (+8,7 %) i de nye markedene
  • Forbedret bruttomargin til tross for økte råvarepriser

Düsseldorf: - Henkel har hatt en god start på finansåret til tross for utfordrende og ustabile markedsforhold. Vi har oppnådd solid organisk vekst og betydelig bedre lønnsomhet, opplyser administrerende direktør i Henkel, Kasper Rorsted.
- Alle våre forretningssektorer har bidratt til denne sterke prestasjonen. Nok en gang var utviklingen spesielt god i de nye markedene. Vi er derfor trygge på at vi vil nå våre målsettinger for 2012.

Rorsted sier følgende om utsiktene for finansåret 2012:
- Vi forventer at markedene fortsatt vil være preget av uro og usikkerhet. Derfor vil vi fortsette å tilpasse rammer og prosesser slik at vi kan respondere raskere og mer fleksibelt enn våre konkurrenter.

Denne pressemeldingen er en oversettelse av første del av en global kunngjøring. Originalversjonen av pressemeldingen på engelsk og ytterligere informasjon kan lastes ned fra vårt pressesenter via følgende link: http://www.henkel.com/press/publication-report-q1-2012-35825.htm

For mer informasjon:

Henkel

Henkel driver virksomhet over hele verden med ledende varemerker og teknologier innen tre bedriftsområder: kosmetikk og hygiene, vask og husholdningsrengjøring samt lim, tetting og overflatebehandling. Selskapet ble grunnlagt i 1876 og har i dag en markedsledende posisjon, både på konsumentområdet og i industrien med velkjende varmerker som Schwarzkopf, Barnängen Loctite og Pattex.  Henkel har ca. 47 000 ansatte, og rapporterte i 2011 en omsetning på 15 605 millioner euro og en gevinst på 2029 millioner euro.  Henkel er notert på den tyske børsen, DAX, og er med på listen Fortune Global 500.  Henkel Norden har ca. 440 medarbeidere, og omsatte 187 milliarder euro i 2011.