De konkurrerer om Sweedish Steel Prize 2013

Report this content

Sweedish Steel Prize deles ut for 15. året på rad. Fire finalister har blitt nominert til prisen for beste konstruksjon i høyfast stål . Prisen deles ut på Stockholm Waterfront Congress Centre den 20. november

Siden starten i 1999 svenske Steel Prize deles ut årlig til de mest innovative konstruksjonene i høyfast stål . Prisen skal inspirere og spre kunnskap om høyfast stål , og hvordan de kan brukes til å utvikle lettere, sikrere og mer miljøvennlige produkter .

- Kvaliteten på søknadene vi har mottatt til konkurransen er høyere enn noensinne, sier juryleder Melker Jernberg , direktør SSAB EMEA . Prisen bidrar tydelig til å få flere selskaper rundt om i verden til å utvikle innovative produkter som kan mer , har en bedre funksjon, har lavere vekt og har bedre miljøegenskaper .

Condeco Technologies AG - kokekar i Toolox ( Sveits )
Condeco har utviklet en ny prosess for produksjon av kokekar. Dette forbedrer forholdene for matlaging og reduserer produksjonstid . Ved å lasersveise bunnplaten til det rustfrie stål i stedet for å lodde den, utnyttes Toolox formstabile egenskaper helt ut. Disse forbedringene bidrar også til betydelige energibesparelser .

Mack Truck Inc. del av Volvo Group - fjæresystem for tunge kjøretøy ( USA)
Mack Trucks Inc. - som tilhører Volvo -konsernet, har utviklet et helt nytt hjuloppheng, der vanlige bladfjærer har blitt erstattet med to Y - formede deler i høyfast stål . Dette har bidratt til bedre prestasjoner for tunge kjøretøy i form av bedre førerkomfort , forbedret veigrep, redusert bremselengde og akseltrykk. Dekkslitasjen vil være betydelig mindre , noe som fører til store forbedringer i transportøkonomien og miljøet .

PESA Bydgoszuz S.A. - Dieseldrevet motorvogn (Polen )
PESA har utviklet et nytt chassis for jernbanevogner, der høyfast stål har vært avgjørende for kollisjonssikkerheten . Den nye dieseldrevne motorvognen oppfyller alle fire kollisjonskrav ifølge den nye europeiske standarden og er den eneste av sitt slag på markedet . Konstruksjonen i høyfast stål bidrar til en betydelig økning av absorbert energi ved en kollisjon.

Tuff Trailer Pty Ltd - maskintrailer ( Australia )
Tuff Trailer Pty Ldt sin nye maskintrailer har et innovativt design. Høyfast stål kombinert med lukkede rammeprofiler bidrar til mer fleksible , sikrere , enklere og mer effektive kjøretøy. Produksjonskostnadene er mye lavere takket være redusert sveising. Forbedret aerodynamikk gir også redusert drivstofforbruk .

Sweedish Steel Prize deles ut 20. november i Stockholm Waterfront Congress Centre. Vinneren vil motta et stipend på SEK 100 000 og en statuett av Jörg Jeschke . Prisutdelingen er en del av et tredagers arrangement i Sverige der om lag 600 internasjonale representanter fra verkstedindustrien deltar på seminarer og verksbesøk på SSAB .

Bilder av de nominerte bidragenevil om kort tid være tilgjengelige på www.steelprize.com

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

Adm.dir. Hans Erik Pedersen, SSAB Svensk Stål AS                     908 32 041

Tags: