SSAB – den eneste godkjente COR-TEN®-produsenten i europa

Med SSAB Weathering og COR-TEN® er det nå mulig å skape et inntrykk av rustet stål uten at det går på bekostning av moderne kvalitet. Dette Weathering-stålet, som produseres av SSAB, blir stadig mer populært rundt om i verden takket være den effektive overflatepatinaen. SSAB er den eneste lisensierte COR-TEN®-produsenten i Europa.

Til tross for patinaen er stålet bestandig mot alle værforhold. I tillegg gir kobber, krom, nikkel eller fosfor stålet en selvbeskyttende, oksidert overflate. Dette betyr at tak- og fasadebekledning praktisk talt blir vedlikeholdsfritt, noe som eliminerer malekostnadene.

«Sammenlignet med tradisjonelt stål kan kostnadsbesparelsene være opptil 15-20 % av totalkostnaden», sier Rickard Dreimanis, chef SSAB Norge.

Det bredeste utvalget av Weathering-stål

SSAB Weathering-stål og COR-TEN® brukes ofte innen industrien som skorsteinspiper på grunn av stålets unike evne til å tåle høye temperaturer og svovelrike miljøer. Stålet har blitt stadig mer populært blant arkitekter og designere, og brukes mye innen arkitektur og design fordi det kan skape spennende overflatedetaljer.

SSAB Weathering og COR-TEN® er tilgjengelig i ulike produkttyper og -dimensjoner med en flytegrense på opptil 960 MPa. Produktutvalget inkluderer varmvalsede plater, varmvalset eller kaldvalset båndstål, stålrør og stålprofiler. Et stort antall av våre produkter har mekaniske egenskaper som overgår kravene til standardene EN 10025-5 og ASTM. De høye toleransene vi jobber med garanterer forutsigbare resultater, kostnadsbesparelser og bedre lønnsomhet i produksjonen. Våre stålprodukter er mer kostnadseffektive og produserer et sluttprodukt med enestående kvalitet og værbestandighet.

Stålet har svært gode egenskaper ved forming, maskinbearbeiding og sveising.

SSAB Weathering-produktene kan bestilles direkte fra stålfabrikken.

Kontakt

Rickard Dreimanis, Country Manager, Norway, rickard.dreimanis@ssab.com, telefon: +46 84 54 57 47

SSAB er et stålselskap basert i Norden og USA. SSAB tilbyr verdiøkende produkter som er utviklet i tett samarbeid med kunder og som skaper en sterkere, lettere og mer bærekraftig verden. SSAB har ansatte i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er notert på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm og er sekundærnotert på Nasdaq OMX i Helsinki. www.ssab.com.