SSAB lanserer den grønneste produktporteføljen for bruk på utvendige byggeprosjekter

SSAB har presentert lanseringen av den grønneste produktporteføljen av fargebelagt stål av høy kvalitet for bruk på utvendige byggeprosjekter. Under merkenavnet GreenCoat er dette tilbudet også ett av de mest omfattende for hele byggenæringen.

GreenCoat er SSABs nye merke for innovative, miljøvennlige, fargebelagte stålprodukter i nordisk kvalitet for bygningsindustrien. Lanseringen av den nye GreenCoat produktporteføljen gir et nøye sammensatt utvalg av langvarige, energieffektive fargebelagte løsninger for taktekking, fasader og regnvannsystemer.

Gjennom fusjonen mellom SSAB og Ruukki har de beste teknologiene og erfaringene fra begge selskapene blitt kombinert for å gjøre tilbudet av fargebelagte produkter mer omfattende enn noensinne, og de grønneste på markedet for bruk på utvendige byggeprosjekter.

Premium stål og biobaserte belegg

SSAB er en pioner og innovatør i å lage fargebelagte produkter for bruk på utvendige byggeprosjekter, og som tilbyr et biobasert innhold i belegget. Innenfor den nye produktporteføljen har de fleste GreenCoat-produktene en biobasert teknologi (BT) hvor en vesentlig del av den tradisjonelle fossile delen er erstattet av et biobasert alternativ. Denne unike patenterte teknologien fra SSAB reduserer miljøpåvirkningen betydelig.

”Våre biobaserte GreenCoat-produkter for taktekking, fasader og regnvannsystemer er de eneste produktene på markedet som tilbyr et høy biofornybart innhold i belegget. Vi liker å si at våre produkter er forbedret av naturen, ettersom belegget ikke bare tilbyr miljømessige fordeler, men også økt ytelse,” sier Olavi Huhtala, Executive Vice President SSAB Europe i SSAB-konsernet.

I tillegg til biobaserte belegg, tilbyr den omfattende GreenCoat-produktporteføljen også energieffektive produkter både for tak og fasader. De reflekterer solen og reduserer energibehov for kjøling inne om sommeren. GreenCoat-produkter er også tilgjengelig med omfattende utendørs holdbarhet, noe som sikrer den beste fargen og glansen med årene.

40 år med global utendørs testing

GreenCoat-garantiene er basert på over 40 års erfaring på ekte utendørs testingsområder. Over 10 000 paneler av GreenCoat fargebelagt stål har vært utsatt året rundt for et barskt klima og ekstreme forhold, inkludert saltvann, snø, is, regn, UV-stråling, vind  og stormer på den svenske vestkysten og i Florida. I tillegg testes GreenCoat også på steder som Arizona, Det karibiske hav, Kina, Australia og på kysten av Frankrike.

GreenCoat fargebelagte produkter i nordisk kvalitet er svært motstandsdyktig mot korrosjon, UV-stråling samt riper. De gir utbyggere et betydelig lettere materiale i forhold til alternative løsninger, som betongstein, og har lavere temperaturforlengelse enn andre materialer for redusert knekking. De er lette å jobbe med helt ned til -15 ,og stålet i høy kvalitet er 100 prosent resirkulerbart. Alle GreenCoat-produkter er enkle å presse, bøye, kutte, slå ut og profilere, og er tilgjengelig i en rekke attraktive farger og utførelser.

GreenCoat-stålprodukter med fargebelegg er tilgjengelig direkte fra SSAB sine produksjonssteder og fra SSAB-lagere. Dette sikrer korte leveringstider og vidtrekkende kundeservice.

Fotoer:

1. Olavi Huhtala, EVP SSAB Europe i SSAB-konsernet.
  2. 40 år med global utendørs testing hos SSAB
  3. GreenCoat-produkter fremmer grønnere og mer bærekraftige bygninger med økt ytelse.

For mer informasjon, kan du kontakte:
Gro Lønnqvist, salgssjef, SSAB, tlf. 988 49 657, gro.loennqvist@ssab.com eller Mats Sjögren, teknisk support, SSAB, tlf. +46 72 726 26 43, mats.sjogren@ssab.com www.ssab.com/GreenCoat

SSAB er et stålselskap basert i Norden og USA. SSAB tilbyr verdiøkende produkter som er utviklet i tett samarbeid med kunder og som skaper en sterkere, lettere og mer bærekraftig verden. SSAB har ansatte i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er notert på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm og er sekundærnotert på Nasdaq OMX i Helsinki. www.ssab.com

Tags: