STACK Infrastructure kobler datasenter til Hafslund Oslo Celsios fjernvarmesystem for å sikre gjenbruk av sin overskuddsenergi

Report this content

For første gang har et datasenter i Oslo fått montert varmegjenbruksteknologi for å bidra til å forsyne hovedstadens boliger og næringsliv med fornybar og utslippsfri fjernvarme.

Oslo — 21. september 2022 — STACK Infrastructure ("STACK"), den digitale infrastruktur-partneren til verdens mest innovative selskaper og ledende global utvikler og operatør av datasentre, og Hafslund Oslo Celsio ("Celsio"), Norges største fjernvarmeleverandør, sørger sammen for at overskuddsvarme fra STACKs OSLO1 datasenter på Ulven gir oppvarming og varmt vann i springen til 5.000 Oslo-boliger.

Ideen om å mate varme fra STACKs OSL01 datasenter inn i Celsios fjernvarmesystem, ble først unnfanget i 2018. Gjennom de neste årene ble konseptet testet, og et dedikert varmeveksleranlegg ble bygget på STACKs campus, hvor nye isolerte rørledninger og varmepumper ble ettermontert til datasenteret. Partnerskapet skaper en sirkulær økonomi for energi, og STACKs OSL01 datasenter overfører nå rundt 3.5 MW varmeenergi til Celsios fjernvarmesystem, noe som reduserer Celsios alternative energiproduksjon med 25.000.000 kWh (25 GWh). Bruk av fjernvarme frigjør elektrisitet til alternativ bruk, blant annet til elektrifisering av transportsektoren.

Fjernvarme er en viktig del av byinfrastrukturen i Norge. Det 700 kilometer lange fjernvarmenesystemet som Celsio opererer i Oslo, flytter effektivt energi fra områder med overskudd til områder med behov.  STACK og Celsios samarbeid representerer en ny og verdifull modell ettersom disse systemene står overfor økende etterspørsel, men begrensede energiressurser. Ved å sikre at deres overflødige varme blir utnyttet, er det mulig for datasentre å optimalisere sitt forbruk og støtte lokalsamfunn.

– Det er en stor glede å se at samarbeidet med STACK går så bra, og jeg er sikker på at det kommer flere lignende prosjekter, sier Knut Inderhaug, administrerende direktør i Hafslund Oslo Celsio. Datasentre som ligger i byområder, er stabile og gode kilder til overskuddsvarme som kan brukes til å produsere fjernvarme. Sammen kan vi skape mer varme og mindre utslipp. Prosjekter som dette er positive for oss som energileverandør, for Oslo og dens innbyggere og for klimaet, fortsetter han.

– STACK har vært en pioner innen varmegjenbruksteknologi i våre datasentre i Norden, og vi er stolt over å kunne bidra til et så viktig prosjekt, som også er i tråd med vår forpliktelse til «The Climate Neutral Data Center Pact», sier Halvor Bjerke, administrerende direktør i STACK EMEA – Nordics. Gjenbruk av varme er nå standard i våre nye datasenterdesign, og vi forventer å fortsette samarbeidet med bymyndighetene og varme- og kraftselskapene for å sikre at denne sirkulære økonomien for energi blir utbredt slik at den digitale økonomien blir bærekraftig.

STACK EMEA
Elisabeth Lennhede
Head of Communications
elennhede@stackinfra.com

OM STACK INFRASTRUCTURE

STACK tilbyr digital infrastruktur for å skalere verdens mest innovative selskaper. Med en klient-først-tilnærming leverer STACK en omfattende pakke med campus-, build-to-suit-, colocation- og drevne skallløsninger i Amerika-, EMEA- og APAC-regionene. Med robust eksisterende og fleksibel ekspansjonskapasitet i de ledende tilgjengelighetssonene tilbyr STACK den skalaen og den geografiske rekkevidden som raskt voksende hyperskalerings- og bedrifter trenger. Verden kjører på data. Og data kjører på STACK.

For mere informasjon om STACK, vennligst besøk: https://www.stackinfra.com

Sitater

Det er en stor glede å se at samarbeidet med STACK går så bra, og jeg er sikker på at det kommer flere lignende prosjekter. Datasentre som ligger i byområder, er stabile og gode kilder til overskud.dsvarme som kan brukes til å produsere fjernvarme. Sammen kan vi skape mer varme og mindre utslipp. Prosjekter som dette er positive for oss som energileverandør, for Oslo og dens innbyggere og for klimaet.
Knut Inderhaug, administrerende direktør i Hafslund Oslo Celsio
STACK har vært en pioner innen varmegjenbruksteknologi i våre datasentre i Norden, og vi er stolt over å kunne bidra til et så viktig prosjekt, som også er i tråd med vår forpliktelse til «The Climate Neutral Data Center Pact». Gjenbruk av varme er nå standard i våre nye datasenterdesign, og vi forventer å fortsette samarbeidet med bymyndighetene og varme- og kraftselskapene for å sikre at denne sirkulære økonomien for energi blir utbredt slik at den digitale økonomien blir bærekraftig.
Halvor Bjerke, administrerende direktør i STACK EMEA – Nordics