3,3 MILLIONER NORDMENN PÅ TUR

Åtte av ti nordmenn planlegger en ferie til utlandet de neste 12 månedene. Spania er storfavoritt og seks av ti skal til Syden.  For første gang drømmer flertallet om en aktiv sol- og badeferie. Østlendingene reiser mest og nordlendingene minst. Det viser den store reiseundersøkelsen Respons har gjort for Star Tour.

- Vi går mot en ny reiserekord. Tallene fra undersøkelsen bekrefter nok en gang at nordmenn er på reisetoppen i Europa. Nesten 3,3 millioner nordmenn planlegger en utenlandstur de neste 12 månedene, og av dem så skal rundt 1 250 000 på en chartertur, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Samtidig øker også reisehyppigheten. Tre av ti nordmenn var på tre utenlandsturer eller flere i fjor, og det er østlendingene som reiser mest og nordlendingene minst.

FIT I FERIEN
Ferie er ikke lenger ensbetydende med late dager i solsenga. For første gang viser Star Tours reiseundersøkelse at drømmen om en aktiv ferie med sol og varme er større enn drømmen om en ferie til eksotiske reisemål. Én av fem beskriver drømmeferien som en ferie med sol og varme kombinert med aktiviteter. - Nordmenn på ferie er minst like opptatt av å holde seg aktive som å få bikiniskille. Det merker vi på etterspørselen etter aktivitetshoteller som gjerne fylles opp tidlig, forteller Petersson.

SPANSK FERIE SOMMER SOM VINTER
Seks av ti nordmenn planlegger en form for sol og badeferie neste gang de skal til utlandet, mens tre av ti skal på storbyferie. Spania som er feriefavoritten både sommer og vinter. En av fire skal tilbringe sommerferien i Spania, etterfulgt av Norden (19%) og Hellas (16%). Til vinteren planlegger en av tre en spansk ferie, etterfulgt av Thailand (14%)  og USA (9%).

Spania er mest populært blant vestlendingene. 39 prosent sier de planlegger en spansk ferie neste vinter. I Trøndelag planlegger 40 prosent en spansk sommerferie, mot bare 24 prosent av nordlendingene. I Nord-Norge sier nemlig hele 21 prosent at de skal legge sommerferien til Tyrkia.

SOL, VARME OG AKTIVE OPPLEVELSER
På spørsmål om hva som er viktigst ved valg av utenlandsferie, svarer halvparten at det viktigste er sol og varme. Like mange oppgir at det å oppleve nye land og steder og muligheten til å kombinere sol med nye opplevelser er det viktigste.

- Mange husker nok at fjorårets sommer regnet bort og vil sikre seg sol, men gjerne i kombinasjon med aktiviteter og nye inntrykk, sier kommunikasjonsdirektøren.

Beregninger Star Tour har gjort viser at 875 000 nordmenn kommer til å reise på en pakketur i sommer. Nærmere halvparten av sommerreisene hos Star Tour er allerede solgt.

Om undersøkelsen
* Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Respons for Star Tour i februar 2013.
* Antall respondenter: 1005

Bilder kan lastes ned her

Stabekk 25. mars  2013

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tlf. +47 476 33 558
kie@startour.no

FRA UNDERSØKELSEN

Planlegger en feriereise til utlandet i løpet av de neste 12 månedene:

Ja 80%
Nei 11%
Vet ikke 9%

Har reist på utenlandsferie  - mer enn to netter – de siste 12 måneder:

Tre ganger eller mer 29%
To ganger 25%
En gang 27%
Ingen ganger 19%

Planlegger en feriereise til utlandet sommeren 2013

Ja 74%
Nei 16%
Vet ikke 10%

Planlegger en feriereise til utlandet vinteren 2013/14:

Ja 44%
Nei 29%
Vet ikke 26%

Hit planlegger vi å reise sommeren 2013 (parentes viser fjorårets resultat)

1. Spania 26% (26%)
2. Hellas 16% (22%)
3. Norden 19% (15%)
4. Italia 13% (11%)
5. Storbritannia 12% (9%)
6. Frankrike 12% (9%)
7. USA 10% (10%)
8. Tyskland 4% (2%)
9. Tyrkia 9% (11%)
10. Kroatia 8% (10%)

Hit planlegger vi å reise vinteren 2013/2014

1. Spania 22% (39%)
2. Thailand 14%(11%)
3. USA 9% (9%)
4. Storbritannia 7% (9%)
5. Italia 6% (4%)
6. Tyrkia 5% (5%)
7. Hellas 5% (4%)
8. Tyskland 4% (2%)
9. Norden 4% (5%)
10. Frankrike 4% (4%)

Drømmeferien

1. Sol og varme kombinert med aktiviteter 21% (17%)
2. Ferie til eksotiske reisemål 19% (19%)
3. En cruiseferie i Karibia eller Middelhavet 9% (9%)
4. En avslappende klassisk sol og badeferie 9% (9%)
5. En TEMA-reise 7% (8%)
6. En avslappende klassisk sol og badeferie 7% (8%)

Viktigste momenter ved valg av utenlandsferie

1. Sol og varme 50% (56%)
2. Oppleve nye land og steder 48% (48%)
3. Kombinere sol og varme med nye opplevelser 48 % (48%)
4. Muligheter for avslapning 46% (49%)
5. Pris på reisen 43% (47%)

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.