30.12.11: Sol og sommer for over en milliard

I løpet av de neste ukene går salget av feriereiser til topps og vinterfrosne nordmenn vil bestille pakkereiser for 1.1 milliard kroner. Flertallet sikrer seg en sommerferie og det er Tyrkia og Hellas flest drar til. Totalt beregner Star Tour at nordmenn vil bestille 180 000 pakketurer i løpet av januar. En økning på 10 prosent.

- Så fort julemiddagen er spist og gavene åpnet går mange på nettet for å lete etter neste års sommerferie. I følge Google starter nordmenn feriesøkene på nettet ved 21-tiden selveste julaften, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun forventer at nordmenn totalt vil bestille 180 000 pakkereiser til en verdi av 1,1 milliard kroner bare i januar. Eller sagt på en annen måte, rundt 5800 solgte reiser per dag, drøyt 242 reiser i timen og 4 reiser i minuttet!

- Januar er høysesong for alle som selger feriereiser. Denne trenden har satt seg. Nordmenn vil ha ferien i boks så fort julen er over. Mange vil nok ha noe å se frem til. Den kalde og våte sommeren kombinert med en lang vinter og stabil økonomi har gjort sitt, mener Petersson.
- Det er først og fremst sommerferien som skal sikres nå, og både barnefamilier og voksne uten barn er på hugget for å sikre seg de beste hotellene på sine favorittreisemål. Middelhavet er den store sommerfavoritten og Kreta er vinneren tett fulgt av Tyrkia og Spania.
- Vi øker med ti prosent sommeren som kommer med blant annet italienske Sicilia, spanske Menorca og luksusferie i egen privat villa, avslutter Petersson.

Beregninger Star Tour har gjort viser at 1 250 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av 2012.

Sommerens fem på topp reisemål hos Star Tour:
1          Kreta
2          Antalya
3          Mallorca
4          Kypros
5          Rhodos

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 30. desember 2011

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly, rutefly og tog til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.